Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renault Floride Electrique

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-09-25 15:23:41    Rubrik: Renault Floride Electrique Svara med citat

Hej!

När jag var yngre mekade jag bil allt som oftast men sedan har det kommit så mkt i mellan.

Inte minst avsaknaden av garage.
Numer är det Clion som har stött för hobbybils skruvandet. Det har dock väckt upp skruvbehovet igen. Började fundera på lämpliga/roliga projekt. Ett tag var jag t o m inne på att bygga om Duccen (916) till eldrift. Dessutom har jag ju nu ett (litet) enbilsgarage.

I somras bytte jag jobb (internt) och jobbar inte längre med C30 BEV. Då blev suget ännu större efter ett elbils projekt hemma. Vid sommarens fikaträff triggade Marcus igång mig när vi diskuterade att konvertera en veteranbil. Se tråden om att SAAB 93 -58

marcus skrev:
Jag tycker ideen är sanslöst bra - det dräller av äldre saabar - knappast ett ovanligt klassikerfordon så där har jag inga dubier - och då är jag uppvuxen i en familj som originalrenoverat diverse klassiker.

I mina febrigar drömmar skulle jag, om jag haft råd, gjort en originalrenovering, men utan förbränningstekniken - så klart. Exteriört skulle jag adderat (lösa) kjolar på skärmarna bak - som en liten markering. Kanske heltäckande moon-navkapslar med saabloggan pressad i/graverad. (man behöver ju inte förstöra bilen för att man konverterar den - den kan byggas så att den kan återställas)

Sen skulle jag integret eltekniken snyggt - men amp/volt mätare etc från den tiden. Svart frostlackat - givetvis flygpansstuk på kontakter etc. Inspiration från dåtidens racing.

På det skulle jag hitta på en story - om den bortglömda konceptbilen från SAAB - där man löpte hela linan ut - kombinerade avancerad aerodynamik, lättvikt och elteknik. Att det var den (påhittade) storyn som inspirerade till bygget. Varenda fordonstidning skulle skriva om din bil!

Såå läckert och rätt i tiden!! Very Happy

/Marcus


Julle hade motor till salu. Jag kom fram till att en gammal Renault med svansmotor vore kul objekt. Gärna en Floride eller Caravelle .
Diskuterade hemma och Aki, min kära hustru var med på det hela förutsatt det inte har högsta prioritet och att det är ett långtidsprojekt. Dealen är att först skall huset renoveras klart. Vi pratar m a o om ett par tre år minst. Redan samma kväll hittade jag ett objekt på Blocket. Vilket var lite fortare än planerat. Jag hade tänkt använda de närmaste två åren åt att hitta ett objekt…
Sagt och gjort. Affären gjordes upp vi telefon och e-mail. Utdrag ur beskrivningen från Mail. Vilket faktiskt visade sig stämma bra. Objektet saknade motor Laughing

Citat:
Det finns inga fel eller skador på Karossen
Framlyktor finns. Framlyktorna till bilen är den lite nyare modellen som är kupade utåt... (jag tror att floride egentligen ska ha de som är kupade inåt, konkava...) Men de som finns med är i bra skick och jag tror det måste vara riktiga förståsigpåare för att märka någon skillnad.... Det finns fotsteg och navkapslar. Kofångarna finns med bilen. Främre kofångaren har en gammal krockskada från 70-talet... där det dessutom rostat i skadan... men de finns med.

Det saknas mycket delar i motorrummet. Den förra ägaren hade påbörjat renoveringen och bilen är bra i plåten. framskärmarna är "nya". Bilen har varit skrotad (avförd ur registret) och är nu förregistrerad. Det innebär att den måste registreringsbesiktas innan den går att köra med igen. Bromsarna (som är utbytta mot Caravelles Skivor) behöver som de mesta annat en ordentlig översyn. Bilen har stått inomhus i garage ett flertal år, men nu när jag inte längre har tillgång till garaget säljer jag bilen då jag inser att jag själv inte har tid att fixat till den.
Det finns inte heller några glas (plast?) till positionsljusen på sidoskärmarna (den lilla med delfin-kronan i). Det tror jag är ett vanligt fel hos Floride/caravelle

Jag antar att du också noterat att det är Caravelle-fälgar på bilen (med hål runtom för att kyla skivbromsarna), men reservhjulet är Floride original (utan hål). (Dock täcker navkapslarna denna skillnad så jag antar att ingen ser något när navkapslarna är monterade.”




Nåväl. Det blev affär och en lång resa med biltransportsläp till Sundsvall t o r via Stockholm (där det fanns delar och ägaren bodde) samt Nyköping och ett besök hos Julle och hämta motorn. (Han hade så mkt roligt att jag nästan höll på att bli kvar där galen ).

Dessvärre tog jag inga bilder på släpet. Det följde med två(!) st Hard top till bilen så det blev att lägga den ena över den andra och spänna fast ordentligt. Inte så kul om det lossar vid färd… jobbigast var annars att lasta och inte minst lossa bilen. Dels var inte länkarmarna monterade bak så det var inget som höll axlarna/hjulen i längsled. Till råga på allt så var växellådan låst/skuren.
Numer står den dock i garaget tillsammans med Duccen och Clion får finna sig att stå på uppfarten med V50n…

Jag har inte hunnit göra så mkt mer. I vinter tänkte jag inventera i detalj samt påbörja renovering av själva grundbilen. Skall även planera mer i detalj för själva konverteringen. Komponenter, layout etc. Tanken just nu är att lämna så mkt som möjligt original så att det går att återställa den om man vill.

Men som sagt var. Det återstår en hel del och dealen med Aki gäller fortfarande Wink .

Som synes av datan nedan så är det ingen tung bil och det finns inte så mkt viktmässigt att spela på. Dock har Caravelle ngt högra totalvikt pga kraftigare skivbromsar så det går kanske att få ok för dess totalvikt.

Faktum är att Clio-motorns bultmönster stämmer överens med transmisionskåpan på Floriden från 62(!) Dock sticker utgående axel från växellådan ut lite för långt så det är ändå inte bolt on.

Data på Floriden. Obs att det finns ett baksäte men att det inte är tillåtet med passagerare där…

Motoreffekt, kw: 29,0
Effektnorm: SAE
Kaross: Öppet (02)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3: 833
Växellåda: MANUELL
Tankvolym, liter: 32

Antal passagerare, max: 1

Skattevikt, kg: 880
Tjänstevikt, kg: 880
Totalvikt, kg: 1120
Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt, kg: 550
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 880
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 240

Däckdimension axel 1: 145-380/145-15
Däckdimension axel 2: 145-380/145-15

Längd, mm: 4300 Bredd, mm: 1590
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-09-29 19:48:16    Rubrik: Svara med citat

Lite bilder på den bedagade skönheten så som den stod när jag hämtade den i Sundsvall.











_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 360
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2009-09-29 20:21:28    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att du kan börja planera för ett besök av
Red stone gänget

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-09-29 21:19:19    Rubrik: Svara med citat

Vilken underbar bil
Den verkar vara i bra skick med
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-09-30 19:04:36    Rubrik: Svara med citat

Benny skrev:
Jag tror att du kan börja planera för ett besök av
Red stone gänget

//Benny


Abslut, ni är så varmt välkomna så. Det värsta är väl att Elarne har satt en viss standard som är svår att slå Wink

Sedan gör sig skärgården bäst på våren eller sommaren snarare än hösten vinter...

Jag återkommer
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-09-30 19:13:41    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Vilken underbar bil
Den verkar vara i bra skick med


Visst är det Very Happy

Skicket verkar faktiskt vara ganska bra för en renovering. Förhoppningsvbis döljer sig inte allt för mkt elände under lack och spackel... Hoppas kunna riva lite i det under vintern. Så att man kan börja svetsa och tennspackla vartefter.




_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.51 sekunder att ladda.