Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Behöver information om konvertering

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gäst






InläggPostat: 2006-06-26 22:14:09    Rubrik: Behöver information om konvertering Svara med citat

Har fått en dödsdom, 12 av 19 ackar sönder. Är det någon vänlig själ som kan ge en utförlig beskrivning på hur man konverterar till tex blyackar?
Till överst på sidan
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-06-26 23:02:56    Rubrik: Svara med citat

Antagligen kommer Julle att lägga upp mer info här snart - så här gick debatten på det gamla forumet: (senaste inlägget överst)

Citat:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Konverteringar?
Beträffande körsträckan så blir det i praktiken en halvering, 36km är gränsfall när det gäller att vara "snäll" mot sina accar dvs max 50% urladdning.
Blyaccar är dåliga på höga strömuttag under långa perioder, kapaciteten sjunker betänkligt. Jag hoppas på en livslängd på ca 500-600 cykler.
Blyacc 10 och 11 sitter i en isolerad låda i bagaget, ingen bra lösning men det var den enda platsen, maskerad till högtalarlåda för att inte väcka kontrollanternas intresse på monopolföretaget...
Jag är däremot ganska säker på att det är värt det eftersom det gör att vid ett givet effekt uttag är strömmen mindre, det gynnar tillgänglig kapacitet.
En nackdel med 11 accar är att motorbromsen/regenereringen är max 145-147Volt (begränsat av fartreglaget), det gör att den fungerar dåligt när det är nyladdat pga den höga systemspänningen. efter ca 15km fungerar den normalt.
Vad gäller laddningen så hade jag en mycket givande diskussion med tekniker på Tudor, vi kom fram till att Clio laddkurvor inte var så tokiga, en justering på ca 6V upp (10 accar) eller ca 6V ned (11 accar) passar bra.
Justeringen är nästan barnsligt enkel, den främsta säkringen ovanpå fartreglaget går till UCL, det är UCL som styr laddaren då den inte har någon egen "intelligens". Koppla helt enkelt in ett 6V batteri i serie, vänt för att öka spänningen vid 10 accar respektive omvänt för att minska spänningen till UCL vid 11 accar, temperaturkorrigeringen skiljer något men inte tillräckligt för åtgärd.
Spänningen mäts ca 1s var 6s och drar då ungefär 1,5mA så det räcker med ett litet batteri. Vill man vara seriös kan man köpa DC-DC omvandlare, Elfa art nr. 69-640-50, 139kr samt en potentiometer för finjustering, då slipper man batteriet.
Observera att ovan bara gäller öppna sk. flooded cell accar, drycell eller gelaccar får inte laddas på detta sätt!

Julle, Nyköping, 2006-06-13 23:07:34



--------------------------------------------------------------------------------
Re: Re: Re: Re: Re: Konverteringar?
Halvårsrapport från en Express bly konvertering.
Normal körning 70-80 km/h. ligger den på 15-16,5 Ah. Har varit nere i 12 Ah, dock ingen hastighetsupplevelse då. Expressen är ju ingen aerodynamisk skapelse ...

Jag har 9 st. 12 V. Northstar 125 Ah. accar. Det blir max. 5 mil innan laddning för att ha en lång livslängd på accarna. Laddar man ur dem till 80 % blir det 500 cykler, 50 % urladdning blir den 900 cykler och 30 % 1500 cykler. Ladda ofta alltså. Laddar idag oftast efter 3 mil.
Laddningen har jag beskrivit i feb. här. En kombination av befintlig laddare & småladdare för att ha kontroll på varje acc. (Dessa "drycell" accar är mycket känsliga för överladdning).

Snart är Clio'n färdig också, där blir det 10 x 12 V, 100 Ah.
Julle - var pillade du in den 11:e accen ?? I baksätet ?

Det är nog bra att vi har samma förutsättningar när vi jämför förbrukningen. Det blir ju färre Ah. vid större systemspänning. Om vi räknar om till ingående effekt och kW/10 km. blir det samma sort.

Bly skall ha en högre total verkningsgrad - slipper all värme vid laddn./urladdn. Gör utan att ha räknat på det säkert mellan 20-30 % i totalverkningsgrad.
NiCd håller fler cykler under förutsättning att de interna haverierna håller sig borta.

Erling, Åkersberga, 2006-06-13 18:35:05



--------------------------------------------------------------------------------
Re: Re: Re: Re: Konverteringar?
Ok, eftersom du inte kör ur dom helt så är det svårt att veta vilken kapacitet du har om du nu skulle kört dom slut.
Med NiCd så laddar jag i 16-17kWh, så det är nästan 3 ggr mer.
Vid normal körning så förbrukar Clio:n lite över 2kWh/10km, så det motsvarar ju dina 35km.
Är intressant att veta hur mycket kortare räckvidd man får, om man ny skulle få för sig och konvertera.
Vad tror du om livslängden på dina batterier?

Erik, Lund, 2006-06-13 13:16:51



--------------------------------------------------------------------------------
Re: Re: Re: Konverteringar?
Nu har jag kontrollerat, Clio registrerar 6,2kWh laddat och mina instrument visar 6,78kWh förbrukat av Clio, skillnaden kan vara laddarens verkningsgrad.
Clio visar då 42Ah eftersom jag inte har laddat ur batterierna helt så att UCL uppdaterar tillgänglig kapacitet.
Nytt lägsta förbruknings rekord, 7,9Ah/10km! jag tror dock inte att det går att komma så mycket lägre, 70-80km/h samt kuperad terräng gör det svårt.

Julle, Nyköping, 2006-06-13 10:53:55



--------------------------------------------------------------------------------
Re: Re: Konverteringar?
Jag kan kontrollera det under måndagen, att tömma batterierna helt är dock inte aktuellt då det är ett av de sämsta sätten att behandla sina Blybatterier.
"Magiska displayen" och mina kalibrerade instrument är ganska överens sedan tidigare så det här blir ytterligare en kontroll.
Jag har 11st Tudor Tech-Start 12V 105Ah som är isolerade med liggunderlag?! mot kyla samt uppvärmningsfolie från Ebeco i botten, det gör att de kommer att hålla sig varma och goda i vinter!
(liggunderlag i bra kvalité tar inte åt sig fukt, värmefolien är sk. "kyrkbänksfolie" dvs. hög yteffekt)

Julle, Nyköping, 2006-06-10 21:34:26



--------------------------------------------------------------------------------
Re: Konverteringar?
Har du kollat hur många kWh som du kan ladda i batterierna när dom är helt tomma?

Erik, Lund, 2006-06-10 19:45:36



--------------------------------------------------------------------------------
Konverteringar?
Det borde finnas en del erfarenhet om konvertering av Clio/Express till Blybatterier, själv har jag konverterat min Clio med gott resultat, livslängden är ännu otestad men mina funktionskrav, 36km har med god marginal överträffats.
Vid konverteringen höjde jag systemspänningen till 132V, det har uppenbarligen en stor effekt på strömförbrukningen. Har vid försiktig körning (70-80km/h) noterat 29Ah förbrukning på 36km det är 8,05Ah/10km.
Vid fullgas, jo visst!, ca 100km/h i 36km förbrukade jag 37Ah, 10,4Ah/10km
Dessa siffror kommer inte från "Magiska displayen" utan från separat mätsystem som även gör det möjligt att mäta på respektive batteri samt förbrukning under laddning/körning.
Tillbaka till det viktiga, vilka har konverterat sin bil? Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med er!

Vänliga hälsningar

Julle, Nyköping, 2006-06-09


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.85 sekunder att ladda.