Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ligger jag rätt eller börjar det roliga ta slut ??

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2009-06-08 16:07:51    Rubrik: Ligger jag rätt eller börjar det roliga ta slut ?? Svara med citat

Efter att ha nollat energimätaren (kört den till att UCL slutar räkna Ah kvar och visar -- istället på display) får jag i 76-78 Ah efter full laddning. Innan jag nollade visade display 88 Ah. Skillnad på drygt 10Ah alltså.
Mina batterier är från -97 och jag har inte fört någon exakt statistik men brukar väl ha en räckvidd på ca 6 mil. Är det normalt med ca 78Ah för min bil med batterier från -97 ?? eller börjar det ge med sig nu?
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-06-08 16:25:03    Rubrik: Svara med citat

Helt normalt beteende! Det rasslar några Ah upp och ner.

Kör ner dem så att sämsta batteriet håller 4.5 volt vid en pinne. Då kan Du få upp mätaren lite till för jag tror inte Du körde ner den helt (tills den gör 3 pluppar på full gas).

Det skiljer ca 10 A mellan sommar vinter också.

Jag hoppas Du inte kör med centralpåfyllningsystemet och har koll på ev. 5 voltare (kortsluten cell).

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-06-08 16:46:12    Rubrik: Svara med citat

Det låter ändå lite fel.
Några Ah brukar ju alltid skilja
men 12 låter lite mycket på en
laddning.

Frågan är om du såg att den föll till
-- innan den nått under2-3 Ah.
Först skriker UCL när du har 10% kvar
dvs ca 9Ah sen brukar den streckas
vid några Ah.

Kanske kom du ner till den magiska
gränsen "75A 10 sek gasen i botten"
innan du nått ner till Ah-botten.

Men du behöver nog inte vara alltför
orolig, kör ner till botten några ggr
så får du säkert tillbaka dina Ah.

Håll koll på enstaka batterier så du
inte kör för hårt när de är svaga.
Jag tycker att de verkar må bra av
att tömmas rejält någon gång.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2009-06-09 07:06:40    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
och har koll på ev. 5 voltare (kortsluten cell).

Hälsningar/Lars


Menar du 5 volt mätt vid obelastat batteri där övriga celler visar typ 6 V ?
/Lars
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-06-09 07:29:45    Rubrik: Svara med citat

konverty skrev:
lem skrev:
och har koll på ev. 5 voltare (kortsluten cell).

Hälsningar/Lars


Menar du 5 volt mätt vid obelastat batteri där övriga celler visar typ 6 V ?
/Lars


Ja, helt korrekt. Spänningen går upp till ca 5.5 volt vid full-laddat när övriga håller ca 6.5 volt. Kör Du med dessa kokar övriga hårt och det blir väldigt varmt (ca 4-6 kW värmeutveckling på fullgas). Vi har sett serieras på ett antal bilar där ett batteri dragit med sig ytterligare 5 alt 11 batterier.

Har man inte sågad bil och koll på detta skall man (med rätta) bli hispig över om Ah värdet ändras 3-5 Ah.

Har man koll på att inga 5V finns så inser man att Ah värdet kommer röra sig en hel del över året (ca 15Ah) beroende på kyla (tappar 15% vid -10 grader) och hur hårt man kör ner batterierna innan UCL nollas.

Montera in en voltmeter provisoriskt på sämsta batteriet under körning/laddning så lär Du dig mkt allt koppla in en pktrkr (ca 5 kkr). Du kommer efter detta ALDRIG köra hårt i slutet av packens kapacitet (ca 25 kvar)!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2009-06-09 12:47:14    Rubrik: Svara med citat

Hej
Vilken tur att jag redan sågat bilen, kopplat in en break- out box med uttag för mätning av varje batteriblock, monterat in en DVM mätare för detta i askkoppsuttaget.

Alla batterier ligger jämnt och bra i spänning ca 6,5 V fulladdade ner till ca 4,9 V fullt urladdade mätt obelastat så det verkar ju helt ok.
Jag försöker ta det lugnare mot slutet när energin går under 10Ah, brukar då även slå på DVM och kan då få bra koll på att inte gå under 4,5 V vid belastning. Vid 3-4 pinnars pådrag och mindre än 10Ah har jag hittills inte noterat att spänningen dykt under 4,7 volt.

/Lars
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-06-09 19:16:07    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Alla batterier ligger jämnt och bra i spänning ca 6,5 V fulladdade ner till ca 4,9 V fullt urladdade mätt obelastat så det verkar ju helt ok.


Jag reagerar på att du skriver obelastat. Fulladdade batterier obelastade
ligger ju på 7-7.2V och urladdade som fått ta igen sig 5-10m ligger på
5.8-6V. Även om man kört dom så slut att de polvänt!

Om du har batterier som ligger på 4.9V obelastade är det en cell
trasig, men jag misstänker att jag missupfattat dig och att du
menar belastade.

Batterier som plötsligt ändrar kapacitet kan ofta återhämta sig
efter några uppladdningar. Jag har ett som plötsligt dök till 4.5V
när det var 22Ah kvar. 2 laddningar senare hamna det på 15Ah
och nu efter ytterligare 2 laddningar ligger det på 8Ah förlorade.

Ibland undrar jag om inte våra kära batterier råkar ut för någon
liten intern "kortslutning" i cellerna och står och självurladdar
mer än övriga. Då tar det ett antal ggr för att återta förlorad kap.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2009-06-09 21:17:13    Rubrik: Svara med citat

Skall vara belastat of course !
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.