Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Påverka utvecklingen av en laddstolpe!
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2009-05-16 02:09:43    Rubrik: Påverka utvecklingen av en laddstolpe! Svara med citat

Hej,

Jag har blivit inblandad i ett utvecklingsprojekt där en laddstolpe ska utvecklas (kan tyvärr inte berätta vem den utvecklas för).

Detta är ett unikt tillfälle att påverka utvecklingsprocessen! Alla synpunkter/idéer/förslag är välkomna.
Jag skulle speciellt uppskatta synpunkter på vilken kontakt som bör användas.

//Sven
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 823
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-05-16 09:55:21    Rubrik: Här finnes lite sedan tidigare Svara med citat

titta på denna tråden http://elbil.forum24.se/elbil-about1516.html&highlight=
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 857
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-05-16 14:02:26    Rubrik: Svara med citat

Europa-standard av laddkontakt för elbilar har bla Vattenfall nyligen varit med och utformat:
http://indux.se/ (datum 2009-04-20)
Dessutom finns franska och amerikanska laddstolpstilverkare som redan kommit långt:
http://indux.se/2008.html (datum 2008-12-04 samt 2008-10-11)
Svenska Eldon (via Elforsk) är/varit inblandad i Fortum och McDonald´s laddstolps-projekt.
http://indux.se/ (datum 2009-01-28 samt 2009-01-27)

Bra att veta vore om det planerade ladduttaget avses för standard (normal-långsam, max 1-fas 230 V/16 A) laddning eller snabbladdning (3-fas 400 V/16A +)?
Rent praktiskt ska ju en laddhandske direkt från en nätanslutning (tex 230 V) vara lätt och smidig att ofta sätta på plats. Med 3-fas-handskarna (röda) på 32 A + (i synnerhet 64 A) krävs rejält handgemäng för att koppla i/ur... -Inget en klen gammal dam klarar av.
Vidare bör ju laddström inte kunna ledas i själva i- och urkopplingsmomentet varvid annars ljusbågar riskerar uppstå. Det behövs alltså en "logik" som först bryter laddströmmen innan kontakten kan tas ur. Kanske så enkelt som ett lock över kontakten med en mikrobrytare som vidare styr en större kontaktor. Så var det redan på den "gamla" tiden med kabelvindor monterade i motorrum för motorvärmare (vi nyttjade dessa för skoda-elbilarnas laddare), vilka hade ett hallbrytar-element inbygt i locket till sladd-utttaget som i sin tur spärrade bilen från att kunna åka iväg med laddkabeln ikopplad.... Alltså dubbel funktion med ett dylikt system!
Se bifogad bild på "AutoWinder".


_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-05-17 00:07:54    Rubrik: Svara med citat

Det befintliga locket på 3-fas CEE donen kan ju lämpligtvis styra en mikrobrytare som bryter strömmen för att undvika ljusbågar. Det är ju omöjligt att koppla ur en CEE-handske utan att först lyfta upp locket.

Regel nummer ett vid konstruerandet av en laddstolpe måste ju vara att inte hitta på något nytt specialkontaktdon, utan använda standardiserade Schuko eller CEE-don.
McDonalds satte väl upp både ett 16A Schuko och 16A 3-fas uttag utanför någon restaurang någonstans? Flexibelt och bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 857
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-05-17 00:36:19    Rubrik: Svara med citat

Kanske inte har med själva laddstolpen att göra, men kontakt-/sladdanslutningen i själva bilen bör ju också vara praktiskt placerad, inte som i visa avarter till bilfabrikanter och diverse prototyper där man ska ansluta stickproppen långt nertill nästan under främre eller bakre stötfångaren..... -vi pratar snömodd/regnstänk/isbildningar/urtypisk krockzon och krökta ryggar.... (dessa ingenjörer...).
Placering är nog ganska bra där den sitter likt för kolväte-anslutningen, på bakre sidan, eller i fronten/grillen (väl skyddad) så att ingen kabel hänger i vägen mellan ladduttag (i vägg/stolpe) och passagerare som går ur/i bilen (även invid-parkerade bilar). Hänger det kablar till höger och vänster kommer ofelbart med en ökande elfordonsflotta med tiden många kablar slitas loss och snubblas över...
Sitter kabeln i fronten och bilen parkerar rätt framför laddstolpen i ett område där inga rör sig till/från bilen/bilarna kan kabeln dras rakt hängandes i luften (som tex en spiralsladd). En kabel som ligger på marken slit/nöts extra mkt och blir smutsig/blöt(are) men är å andra sidan mindre i vägen även om fötter och bagage säkerligen många gånger kommer trampa över den. En väl dimensionerad kabel (av industrityp) tål omild behandling mkt väl, men är desto grövre och tyngre att hantera.
Heller inga vassa kanter på stolpe/uttag som i synnerhet avses stå placerade längs med trotoarer och där folk frekvent går, får riskera fotgängares hälsa, då speciellt i ansikts-/huvudhöjd.
Därtill skall rimligtvis både kabel och stolpe/ladduttag vara tydligt utmärkta och gällt färgade med tex sådan färg som nu för tiden är vanlig i arbetskläder (shockrött eller illgrönt) som syns på flera km´ers håll, i synnerhet i mörker (som vi har så gott om i högan Nord). En liten lampa (lysdiod) som lyser och så lättare gör både förbipaserande och bilägare uppmärksammade på stolpens placering och (ladd-)status, samt så också lättare att finna i tex den stressade rusningstrafiken, samt i mörker faktiskt kunna se var och hur laddsladden/kontakten ansluts i stolpen.
Vårt (nordiska) klimat kräver lösningar mot vågrätt stormpiskande ösregn, isbildningar osv, varför laddlucka som effektivt skyddar kontakt/utttag mot väta/fukt och korrosion/krypströmmar är nödvändigt.
I princip är allt detta redan "uppfunnet" genom de motorvärmar-uttag som redan existerar på marknaden...
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 439
Ort: Lund

InläggPostat: 2009-05-17 12:32:18    Rubrik: Svara med citat

Tror inte att det är själva laddstolpen som man ska fokusera på.
Det enda som behövs är ju ett vägguttag, behöver inte komplicera till det i onödan, och lägga massa pengar på design.
Fokusera mer på var ladduttagen placeras.
Vi har ett jätte bra exempel på hur man inte ska göra.
Malmö stad och Statoil placerade ut en massa ladduttag på Statoil bensinmackar i Malmö i slutet på 90talet.
Hur långt är ett genomsnittligt bensinmacksbesök?! Kanske 5min.
Nu sätter man ut laddstolpar på Mc Donalds, och där är genomsnitts besökstiden kanske 20min. (lite bättre i.o.f.).
Nä, börja med att sätta ut 16A uttag på alla köpcenter, P-hus, IKEA, Skånes Djurpark, Tomelilla sommarland och i anslutning till arbetsplatser. Det ska finnas på dom ställen som man parkerar länge på.
Lägg inte ner en massa pengar på design och betalsystem.
Ut med många uttag i stället, man skulle kunna kan lösa betalning enkelt genom att man fick dubbel P-avgift när man laddar. (Är ett enkelt sätt att komma igång och se hur mycket det nyttjas innan man lägger massa pengar på onödigt betalsystem.)

Detta är mina åsikter och tankar efter 10års elbilskörande, och en del kontakt med mommuner m.m.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-05-17 13:21:28    Rubrik: Svara med citat

Håller helt och hållet med.
Alla dessa påkostade "laddstolpsprojekt" är så onödiga, när det enda som behövs är "två hål i ytterväggen". Helt vanliga eluttag, placerade så att man når dom med en kort skarvsladd från parkeringsplatserna.

Kostar inte mer än ett par hundralappar att sätta upp ett eluttag.

Men ett eluttag på kundvagnsskjulet vid ICAs parkering ger väl inte lika bra PR som en häftig knallgrön "laddstolpe" för 10'000:-.

Jag gillar den enkla idén med dubbel pakeringsavgift för att pakera på P-plats med ladduttag. Fungerar dock bara där det verkligen är parkeringsavgift, vilket det ju sällan är på ICAs pakering.
Dubbel pakeringsavgift för dessa rutor har dessutom den positiva effekten att bensinbilisterna inte ockuperar dessa rutor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 857
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-05-17 14:30:27    Rubrik: Svara med citat

Rekomenderar en manuellt återställbar automat-säkring i direkt anslutning till själva uttaget i stolpen för att så själv kunna få i gång strömmen igen utan att (mitt i natten på Julafton...) behöva ringa till en avlägsen (och just då obemannad..) central för ett så enkelt och troligen ofta förekommande framtida fenomen...
Tror att de flesta vanliga motorvärmar-stolpar har en sådan automatsäkring inbyggd!?

Vidare föreslås en lysdiod som talar om att utttaget är strömförande, så att man inte parkerar, kopplar in, betalar ev P-avgift, och sedan kommer tillbaks till en oladdad bil...
Kanske borde synas direkt utifrån stolpen via tex tre lysdioder, en grön som indikerar strömförande, en gul för pågående laddning (ström-överföring endera hållet -"smart-grids"), och en röd för "ur funktion" eller annat tekniskt fel (tex jordfel eller kortslutning).

Höjden för uttaget/uttagen borde vara i "bröst-höjd" (ca 1,5 m), där har vi mest muskelstyrka och praktisk funktion samt en god visuell överblick. Allt för höga uttag resulterar i längre och slängande kablar, för lågt ner gör kablarna osynliga och lätta att snubbla över.

Vandalaspekten ger att någon illvillig för att jävlas lätt bara kan dra ur kontakten ur uttaget om ingen lucka eller dylik låsning finns. Att klippa av kabeln går ju naturligtvis också..., men innebär större "risk" och straffsats (?), vilket nog reducerar vandal-antalet på "klipp-området" betydligt.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 823
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-12-12 10:00:31    Rubrik: Debatt i Los Angeles om ladd infrastruktur Svara med citat

En panel debatt om laddning detta är en länk till den sista av 10 video
http://www.youtube.com/watch?v=7GNiTpQy_v8
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-12-12 18:10:06    Rubrik: Laddstolpe Svara med citat

Jag var uppe i Åre och gjorde ett jobb och blev väldigt förvånad när jag fick se alla laddstolpar.De stod ganska centralt.Här händer det inget men där uppe finns det tydligen intresse http://www.greenhighway.nu/





Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-12-12 18:33:59    Rubrik: Svara med citat

Utmärkta stolpar, alla sorters uttag
för att undvika problem.
Undrar om fler än en kan ladda
samtidigt på tex 3-fas?

Är det gratis eller krävs
upplåsning -nyckelhål syns.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-12-12 18:50:35    Rubrik: Svara med citat

Det var nog gratis för jag hittade inget.Det satt något konstigt uppe till vänster.Tror att nyckelhålet var för att öppna den.Hade ingen mätare för att kolla.Det behöver inte vara mer komplicerat än så här.Skickar en ny stor bild

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-12-12 19:03:04    Rubrik: Svara med citat

Lite mer läsning från leverantören
http://www.tallykey.se/
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-12-13 15:15:25    Rubrik: Svara med citat

Ser jag fel, eller är det ena trefasuttaget större än det andra? Både 16A och 32A? Riktigt föredömligt i så fall.
22kW laddare... Då hinner man med en full laddning på fikarasten!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 492
Ort: Malmö

InläggPostat: 2009-12-13 19:21:11    Rubrik: Svara med citat

Här stå att det skall vara 32A 3fas
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=55001f44-cdf9-4833-a951-985463ec186a
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 857
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-12-18 00:22:12    Rubrik: Svara med citat

Fick en viktig (självupplevd) aspekt påpekad via mejl angående nu på vintern nerisade och på marken infrusna laddkablar....
En generell policy för varje elbilist vore sålunda att minimera mängden kabel liggandes på marken. Kanske har snödrivor med isskare bildats under natten, och man sedan tar fram skyffeln för att gräva fram kabeln, med uppenbar risk för att skada den.
En allmän lösning på detta vore kanske att ha laddkabeln hängande uppåt (fri från marken), eller sträckt mellan laddstolpe och bil (linda överbliven sladd runt laddstolpen). Ett tips till laddstolpstillverkare vore kanske därför att ha en sladdkrok på stolpen att hänga den överblivna sladden på, det ser ju inte direkt snyggt ut med 20 varv kabel runt luckan...
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-12-18 07:53:19    Rubrik: Svara med citat

Använd klenare kabel så att förlusterna i kabeln ökar.
En varm kabel fryser inte fast Smile

Eller, så kan man tvinna en frostvaktkabel kring elkabeln.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-12-18 09:10:15    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Här kommer lite info ang Grenhighway stolparna.
Det är två 3-fas uttag precis som bilden visar.
ett 16A och ett 32A.
Sedan på andra sida är det 3 st enfas uttag.
Ett CEE och två Shuko.
CEE uttaget är 16A
Shuko uttagen är 10A står det på uppladdning .

Det finns två likadana stolpar bredvid varandra i centrala Östersund.
Jag står där vid den ena just nu.

Och dom är precis som i Åre gratis för EV och PHEV.
Öppna och tillgängliga.

I Åre hade man tydligen under sommaren haft lite många husbilar som sått där och "laddat"

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-12-18 09:13:30    Rubrik: Svara med citat

Lite OT men.

Jag kör med Defa miniplug som laddkabel.
Det står att den skall tåla 16A. Men den blir väldigt varm under laddningen. Och brännvarm ocm man både kör laddare och kupevärmare över samma sladd.
Tycke att det var snyggt och praktiskt att använda. men nu funderar jag på att gå över till CEE don och sätta ett i laddluckan för laddning och bara använda Defapluggen till kupevärmaren.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 823
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-12-18 09:16:24    Rubrik: inget stort problem på 1991 VW golf Svara med citat

Denna laddkabel låda i grillen är kanon man har kabeln på ett bra ställe och kan anpassa längden till vad som behöves. På vintern behöver den ej ligga i snön.


_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.