Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Liten uppdatering om controllerprojektet...
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-04-25 20:06:54    Rubrik: Liten uppdatering om controllerprojektet... Svara med citat

Jag vet inte hur stort intresset är här, men jag har ju nämnt förut att jag är med i ett projekt där vi håller på att utveckla en ny controller. Därför tänkte jag att jag skulle slänga in en notering om att vi idag kört den controller vi håller på att utveckla på allvar i en bromsbänk. Setupen var alltså vår "lilla" 750 Amperecontroller för seriemagnetiserade motorer som var kopplad till en WarP 9" som i sin tur satt monterad i bromsbänken. Vi fick en snygg liten graf över hur den beter sig med!



Controllern har en Ethernetport och skickar fortlöpande logdata till omvärlden så datat är helt enkelt insamlat med hjälp av en högst normal laptop som lyssnar på rätt port efter data. Sen är grafen genererad i efterhand med hjälp av gnuplot, vilket iofs inte är helt användarvänligt men som fungerar utmärkt så länge vi fortfarande håller på att utveckla. Nån gång framöver får jag väl försöka skriva ihop ett lite mer användarvänligt litet program...

Nå, eftersom IGBT:n inte gillar att jobba med för korta pulser så varieras frekvensen i stället upp till att frekvensen kommer upp i 14 kHz, sen kör den PWM på mer normalt sätt. Det är därför den lila grafen ser ut som den gör upp till drygt 40000 ms in i grafen och det gör det möjligt att kontrollera rätt små strömmar, tex 5 ynka Ampere över 0.1 Ohm vid en inspänning på 172 Volt (empiriskt testat). Cool

Idag kördes inte motorn hårdare än 200 Ampere, men igår smällde controllern in 500 Ampere i en stillastående motor så att bromsbänken hoppade några cm åt sidan! Det visade sig vara fel på throttlepotten så insignalen till controllern hoppade från 0 till 5 Volt på en gång och controllern följde snällt order och smackade in 500 Ampere utan pardon in i motorn! Controllern överlevde. Det var inte riktigt tänkt att vi skulle hårdtesta den riktigt än, men, tja, så fick vi det testat med. Mr. Green

Om det finns intresse för det så kan jag fortsätta berätta löpande om vårat projekt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 823
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-04-26 09:59:09    Rubrik: fortsätt gärna Svara med citat

Detta är intressant forsätt gärna skriv o visa vad ni kommer fram till
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-04-26 10:04:10    Rubrik: Svara med citat

Vad tror du om att göra en 3-fas AC controller?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-04-26 22:10:02    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Vad tror du om att göra en 3-fas AC controller?


Problemet med AC är att kontrollern ofta blir sas "gift" med motorn, dessutom kräver de flesta AC-motorer väldigt höga inspänningar vilket givetvis är jobbigt eftersom det innebär en äfflans massa batterier.

Det vi i stället sneglar lite på är så kallade switched reluctance-motorer (vad de nu heter på svenska), men det ligger minst ett år fram i tiden. Först ska den här kontrollern ut på marknaden, sen ska storebror ut (samt att vi klurar lite på en racingkontroller med, 3000 Ampere peak...) och efter det funderar vi på en del kringsystem och andra glada överraskningar, men exakt VAD vi klurar på vill jag inte riktigt avslöja än. Mr. Green

Jag återkommer. Just nu blir det nog lite same-same ett tag, mer tester, mer utveckling etc, men nånting händer det säkert så småningom. Konstigt vore annars...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-04-26 23:36:14    Rubrik: Svara med citat

Jaa! Very Happy Fortsätt!
Jag fattar väl inte precis allt, men det låter spännande. Gillar när elmotorer plötsligt rycker till. Laughing
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-04-27 08:57:16    Rubrik: Svara med citat

Såhär ser det ut när en IGBT dör:



Oups...

Det som hände var att strökapacitanser triggade även den andra IGBT:n (som är tänkt att användas för regenerativ bromsning), vilket orsakade en direkt kortslutning genom de två IGBT:erna och en strömspik som förmodligen var mycket större än vad mikrocontrollern hade en chans att uppfatta. Enligt de som var där blev det så varmt att IGBT-modulen faktiskt fattade eld och brann med öppen låga ett kort tag, inte helt bra...

Det är intressant att se hur mjukvaran desperat försöker hålla strömmen på de begärda 200 Amperen under hela den tid då IGBT:n är döende, men efter 300 ms är det slut, PWM slår i 100% utan att det längre kommer ut en enda liten Ampere till motorn. Temperaturökningen i kylflänsen på 15 grader under 1.5 sekunder är också ett tecken på hur explosivt förloppet var, det måste varit åtskilliga hundra grader inuti IGBT-modulen med tanke på att den till och med tog eld.

Tack och lov gav loggningen tillräckligt många ledtrådar för att vi skulle kunna räkna ut vad som händer, så nu blir det till att förändra drivsteget lite (och cadda ett nytt kretskort) så att parasitkapacitanserna inte kan ställa till nåt liknande ofog igen. Även om det här givetvis resulterar i ett litet "fartgupp" i utvecklingsprocessen så är det inte katastrofalt på något sätt, det är helt enkelt sånt som händer. Ett litet misstag får snabbt ödestigra proportioner när man pratar såna här effekter, enda nackdelen är att det snabbt också blir väldigt dyrt när nånting går åt fanders. Vi blev av med några hundra dollar totalt under 300 ms, det blir en j-a timpeng det! galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-04-27 10:36:48    Rubrik: Svara med citat

vad kostar en IGBT i den effektklass ni använder.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-04-27 14:04:10    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
vad kostar en IGBT i den effektklass ni använder.


Minns inte exakt (jag gör ju mjukvaran! Rolling Eyes ) men bara IGBT:n ligger nog "bara" på ett smärre fyrsiffrigt belopp, men sen är det inte bara den som smäller utan skadan sprider sig bakåt vilket i praktiken betyder att även driverkortet förmodligen inte är att lita på längre oavsett om det är stendött eller ej. Däremot är microcontrollern med sin kringelektronik ganska väl skyddad, vilket är orsaken till att tex graferna sträcker sig förbi olyckstidspunkten.

Jag har tappat räkningen på hur många dollar vi eldat upp men det lär bli en och annan till, det är jag rätt övertygad om. Det är inte billigt att utveckla en ny controller, direkt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-04-27 21:53:19    Rubrik: Svara med citat

En IGBT kostar lite, men en omcad av kortet för att rätta till problemet brukar vara den dyra biten.

Man kan ju sätta dit lite billigare IGBT-moduler (100A-moduler eller så kanske) under utvecklingen tills man hittat alla felen som ger potentiellt "rykande" resultat Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-04-28 08:16:05    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
En IGBT kostar lite, men en omcad av kortet för att rätta till problemet brukar vara den dyra biten.


Visst är det så. Vi vet ännu inte om vi kommer bli tvungna att cadda om eller ej, vi har dragit in IGBT-tillverkaren med nu och de tror inte heller riktigt på att Millerkapacitansen är den stora boven så då måste vi komma fram till en ny hypotes och därmed en ny lösning. Det får helt enkelt visa sig om det kräver ett nytt kort eller ej, men vi hoppas givetvis på att slippa behöva cadda om.

Det lär behövas fler tester (och fler loggar) för att ta reda på exakt vad som går åt fanders, för NÅNTING är det ju bevisligen. Det är säkert ett skitenkelt litet fånigt fel, men man ska ju hitta det med... Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-05-13 12:06:10    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte skrivit nåt eftersom det inte hänt nåt revolutionerande, men inatt körde pojkarna i USA:t så det ... öh, inte rök, det blev inte ens varmt, faktiskt! Det är bra eftersom vi har haft en del problem med döende IGBT:s och skit (parasitkapasitanser och -induktanser är jobbiga saker), men inatt rullade controllern i en halvtimme tills batteripacken kroknade! Hurra! 2

Såhär såg det ut rent dataloggningsmässigt:



Det här var dessutom premiär för vattenkylning och som man kan se på temperaturkurvan så funkade det utmärkt! 30 kW i ett par minuter orsakade ingen större temperaturökning direkt, rock'n'roll! 21

Nu är det bara resten kvar att göra... Erf.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-05-17 19:27:27    Rubrik: Svara med citat

Nu börjar det faktiskt närma sig att den här saken ska in i en bil och börja testköras på riktigt! I går körde de ännu seriösare tester i bromsbänken och lyckades trycka in drygt 70 kW i en stackars WarP 9" (den var lite småvarm efter en halvtimmes testande...). Såhär tjusigt ser det ut i kurvform:



Jomen. Batteripacken kroknade lite av belastningen, annars hade toppströmmen legat spikad på 500 Ampere. Att den rasar till 400 Ampere efter 4 sekunder är enligt design, förmodligen kan vi tillåta 500 Ampere längre än 4 sekunder, men just nu är vi lite konservativa och spelar på den säkra planhalvan. På sikt ska det in en till modul och då ska controllern alltså kunna spika 1000 Ampere. Det blir en och annan Nm... Cool

Det börjar bli lite smådags för en annan att hitta en bra bil att massakera så jag kan njuta frukterna av mina ansträngningar till och från jobbet med. Jag börjar få ohälsosamma tankar på att trycka in en Kostov 11" + Thunderskybatterier i en Jeep Cherokee 4WD bara för att ha ihjäl myten att elbilar måste vara långsamma och trötta skokartonger på hjul... Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-05-25 19:18:53    Rubrik: Svara med citat

*dok* *dok* *dok* *pfffft* 1, 2, 3. 1, 2, 3. Funkar den här sake*oiiiiiiIIIIIIIIIIIIIIIiiiii....*

Ja, hej i alla fall om nån är kvar i lokalen, jag tänkte bara passa på att berätta att idag hamnade prototypen för första gången i en riktig bil och fick ta en liten provtur. Såhär tjusig blev premiärloggen:



Tyvärr blev det luftficka i vattenkylning så i praktiken blev controllern bara luftkyld vilket är orsaken till att temperaturen sticker iväg lite och toppströmmen sänks. Helt enligt spec, inte mitt fel att de inte kunde avlufta korrekt! Mr. Green

Bilen i fråga är en automat vilket är orsaken till "tomgångsströmmen" på ca 130 Ampere. Det är lite av en fullösning tills vi får tachometerstödet på plats med (det är många bitar i controllerpusslet...), men det funkade förvånansvärt bra i praktiken. Killen som äger bilen har kört på en Kelly 400 Ampere som han fått låna eftersom vi blivit lite sena och hans omdöme var att den här controllern kickar nästan dubbelt så bra trots bristen på kylning. När väl ett av kretskorten blivit omcaddat kommer han få dubbla trissor i burken med och då kommer toppströmmen bli 4-siffrig! Då j... Cool

Det känns otroligt skönt att controller nu till slut bokstavligt talat rullar. Det är massor kvar att göra, men nu har vi svart på vitt att den faktiskt funkar i verkliga livet! Yes! Det får nog fasen firas med en drink eller nåt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-05-26 21:53:21    Rubrik: Svara med citat

Grattis till den rullande prototypen....
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-06-05 09:37:25    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Men "qer" 30kW i 96km/h va 17 har ni för bil då????


Tro det eller ej, men det är en Mazda Protege5...

Det är inte vi som byggt den utan det är en kund som helt enkelt skrek sig blå för att få prova controllern och som tom skrev på en disclaimer att han är medveten om att det är en prototyp som kan hitta på vfsh bara för att få vara först. Bilen har en automatlåda och även om automater kan stjäla en del effekt så är det här ändå helt uppåt väggarna, så personligen tror jag att hans automat är fullständigt skjuten.

Han har dock genererat en massa trevliga och användbara data åt oss. Det är ju trevligt att veta att controllern tex gladeligen skyfflar 400 Amps kontinuerligt utan att bry sig och eftersom han dessutom lyckats göra en kass vattenkylning (hur svårt kan det vara...?) så har vi även hårda siffror på att controllerns övertempskydd funkar... Rolling Eyes

I helgen ska controller två hamna i en Hot Rod med en WarP 13". Överlever den det med, då är det mäktigt! Mig veterligen är det bara Zilla som har ett lika bra track record så det är lite spännande. Hackar som f... på kvällarna för att få alla nya features på plats!

Och ja, jag är också lite skeptisk till att pressa gamla truckprylar, det går förstås att göra som WarP och ADC och vrida borstpaketet några grader för att öka spänningståligheten, men jag tycker Kostov verkar gjort mer rätt med sina mellanborstar (eller vad det heter på svenska) så att motorn pallar 200 Volt med neutral borstplacering. Då kan man dessutom köra med regenerativ bromsning, gör man det med en WarP eller ADC så blir det bara skit kvar av motorn. Instant plasmaboll...

Edit: Magoos kommentar kommer från den här tråden:

http://elbil.forum24.se/elbil-post-10747.html#10747
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-06-05 10:58:20    Rubrik: Svara med citat

Ja det är ju en vanlig sedan(eller kombi?)
Gissar cw0,28 vikt 1600kg frontarea 2,4m2 och standard däck
teoretiskt får jag då ca.
16,9kW vid 96km/h (rullmotstånd 4184watt och luftm. 12743watt )
25kW vid 112km/h (rullmotstånd 4881 och luftm. 20235watt)

MEN det är ju energi som krävs ut genom drivaxlar, nu har ju inte motorn direkt 100% verkningsgrad och dessutom kopplad till en automat och hjullagerförluster samt bromsanligg. är ju inte heller medräknat.
Så det verkar ju trots allt inte orimligt ändå.
Jag kan ju tala för min snart föredetta clio som ligger på 100-110ah (från batteriet) i 90km/h (114 volt) men det är ju inte riktigt jämförbart för den är ju bevisligen riktigt effektiv Cool (ja jo den är liten...)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-06-05 11:55:15    Rubrik: Svara med citat

Har ni försökt mäta upp vilken effektivitet ni har i kontrollern?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-06-05 12:14:25    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Har ni försökt mäta upp vilken effektivitet ni har i kontrollern?


Japps. Och då noterade vi att den inte var så effektiv som den borde, men vi pratar om att den gjorde av med drygt 1 kW förlusteffekt peak i stället för beräknat ca 700 Watt. Det här är alltså förlusten vid 500 Ampere (som för tillfället är toppströmmen), vid mer normal körning ligger den förstås lägre. Förhållandet är dessutom mer exponentiellt än linjärt så vid 250 Ampere hamnar förlusterna snarare på runt 250 Watt, dvs en tredjedel.

Men effektiviteten måste ligga på nittimycket, för om den skulle hamna på de nivåer som krävs för att förklara det här så skulle den helt enkelt brinna upp. Kyla bort tiotalet kW görs inte helt enkelt ens med vatten. Det kommer bli roligt att hantera förlusterna när vi trycker i en IGBT till och siktar på att åtminstone ta oss upp till 1000 Ampere peak, kanske tom kontinuerligt, det kommer bli en och annan kW att kyla bort. För nästa controller (helt annat bygge, tuffare IGBT) ligger ribban på 2000 Ampere och ca 3-4 kW förlusteffekt... galen

Fast innan det funderar vi på att bygga en batteriladdare. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-06-05 12:42:59    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
MEN det är ju energi som krävs ut genom drivaxlar, nu har ju inte motorn direkt 100% verkningsgrad och dessutom kopplad till en automat och hjullagerförluster samt bromsanligg. är ju inte heller medräknat.
Så det verkar ju trots allt inte orimligt ändå.


Fast motorn borde ligga runt 90% eller så och transmissionen har jag för mig brukar påstås stjäla ca 15% av effekten, så det låter ändå som att 17->30kW tyder på nånting är fel. Växellåda, diff, anliggande bromsar etc, nånting verkar stjäla väldigt mycket kraft.

Det finns ju folk som klarar av att köra pickuper på Curtis 1231-controllers och de ger bara ut 500 A peak i max 2 minuter, kontinuerligt 225 A, så 500 Ampere kontinuerligt i en Protege borde vara rappt som fasen, men den accelererar som en fastspikad snigel. Personligen oroar jag mig inte så mycket, jag tycker det är bra att hans bil är en rullande bromsbänk för då får jag bättre siffror att glo på. Mr. Green

Nå, vi lär få lite mer mätdata när den där hotrodden kommer på banan med. Fast med en 13"-motor och bara 500 Amps kommer den nog inte vara så "hot"... Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-06-05 13:26:47    Rubrik: Svara med citat

qer skrev:

Fast motorn borde ligga runt 90% eller så och transmissionen har jag för mig brukar påstås stjäla ca 15% av effekten


Jag såg siffran 30% någonstans. Du har ju dessutom automatlåda stjäl ytterligare ett antal procent.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.