Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Pågånde konvertering av helbilsgodkänd VW Polo
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-07-02 09:53:12    Rubrik: Svara med citat

Jo det har hänt en del men inte så mycket som vi hade tänkt oss,trycket i verkstaden är högt då alla vill ha sina bilar till semestern,och då blir elbilen lite lidande..... Sad
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-07 19:59:09    Rubrik: Svara med citat

Vi har provat lite fram och tillbaka med elbilen ,men det verkar som Kelly controllern är klen,bilen gör ca 45 km/h oavsett växel och blir VÄLDIGT varm,särskilt M anslutnigen (den går inte att ta på efter ca 400 meters körning) .Total ström från packet vid fullgas (?) ca 58 a , packspänning 143-148 v

Fick ställa om controllern från "torque" till "speed" för att överhuvudtaget komma ur garaget utan putthjälp... (på 2 ans växel)

Har beställt en LogiSystem 144v/750a som kom i fredags,får hoppas att den leverarar bättre

Är det någon annan här som åker Kelly ? Har kollat på DIY EV Forum och tydligen är det flera som har problem med extremt slö acc + låg toppfart med Kelly

/Peter
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-09-07 20:28:45    Rubrik: Svara med citat

Tydligen är Kelly skit..... ni skulle köpt en riktig controller http://www.evnetics.com/
Men att motorn blir så varm??? ni ska kanske leta fel runt den.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-08 07:06:54    Rubrik: Svara med citat

Motorn är iskall ,det är "M" anslutningen på controller som blir varm

Jag har följt testerna av Evnetics controllern och det verkar vara bra prylar..

/Peter
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-20 16:53:22    Rubrik: Svara med citat

Vi har provkört en del med den nya controllern och det funkar kanonbra Very Happy
Väldigt mjuk i starten och bra acc ,räckvidden verkar ligga runt 5,5-6 mil och det får väl vara ok med blybatterier
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1730
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-09-21 08:53:37    Rubrik: Svara med citat

Grymt Snyggt bygge!!!!!!

Nu skall det bli intressant att se hur det går hos besiktningen.
Men det skall nog inte vara några problem med en så snyggt byggd bil.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2009-09-21 18:21:16    Rubrik: Svara med citat

Kan bara instämma med pm_dawn, den väldig proffsigt gjort Shocked och snygg.

En fundering som jag har, är nödstoppen nödvändig? Finns det inget sätt att slipa den?
Jag menar hur har de gjort på clion eller har den oxå en nödstopp.

Seden får man fråga vad kalaset kostade och gick det bra att lura databoxen?

Måste säga att riktigt roligt att se arbetets gång och slutresultat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-22 06:56:13    Rubrik: Svara med citat

Jag får tacka för allt beröm..!

Nödstoppen är inte nödvändig,men tanken bakom ligger såhär : om någon annan än jag kör bilen och något konstigt inträffar eller konstig lukt (magisk rök..) kan man snabbt slå in nödstoppen och bryta all ström , nödstoppen är nyckelförsedd vilket gör att den INTE går att återställa igen utan att jag har kollat det ev felet,risken finns om föraren bara slår av tändningen så kanske han ångrar sig och provar igen.

Jag har köpt delar för ca 110 000 kr inkl moms , dock står lithiumbatterier 160ah på önskelistan just nu och det sabbar budgeten lite

Databoxen får samma varvtalspulser från elmotorn som från ICE ,ABSen klagar lite på avsaknad av lastsignal,motortempgivaren övervakar controllern osv ..allt funkar men det krävs lite mer jobb innan allt funkar 100%
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1730
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-09-22 07:33:00    Rubrik: Svara med citat

Vad kostade batterierna du har nu ???

(edit: lade till 5 celler eftersom du kör 144v)
Ett TS 160ah batteripack med 45 celler (144v nom ) kostar ca 70ksek idag. Lägg till BMS för ca 5-10 ksek.

Mvh
/Per


Senast ändrad av pm_dawn den 2009-09-22 08:54:56, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-22 08:02:13    Rubrik: Svara med citat

Ca 25 000 kr ,kanske någon här är intresserade att ge ett bud på packet ?

12 st Trojan 1275 12v 150ah 120ah c5 ,cyklade ca 10 ggr ,övervakade med Paktrakr

Tvärr medveten om kostaden men jag kan tycka att det är värt pengarna att prova (kanske...inte riktigt överens med mig själv)
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-09-22 08:26:33    Rubrik: Svara med citat

Peter skrev:
Jag får tacka för allt beröm..!


Äras den som äras bör Exclamation

Som sagt var snyggt bygge som ser mkt seriöst ut
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-09-25 17:12:15    Rubrik: Svara med citat

Ja, det var verkligen snyggt! 2 Som om ni byggt elbil förut!?
En nyfiken fråga: Den vacumpumpen från Volvo som ni har, är den tyst? Tänkte att man kanske kunde byta bort den jag har på Clion. Den låter för mycket.
Inte roligt att "fronta" med er! Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-26 09:55:36    Rubrik: Svara med citat

Det som står först på listan innan byte till lithium är att byta den förbannade vacuumpumpen....köp ingen sådan pump !

Den är väldigt effektiv men har ett väldigt högt insugsljud,jag tror att det är en impellerpump ,där av ljudet

Såg på någon amerikansk elbilssida som sålde en vacuumpump med oljefylld ljuddämpare på insugsidan, kanske ett alternativ ? tror att den kostade 350 usd

Jag har haft en clio för några år sedan och Volvo pumpen är nog dubbelt så högljudd...
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-26 10:00:03    Rubrik: Svara med citat

hittade länken till pumpen....vet dock inte mer om den,men ska du beställa så hör av dig så tar vi två

http://www.evcomponents.com/ProductDetails.asp?ProductCode=VACUUM
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1717
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-09-26 17:25:41    Rubrik: Svara med citat

Jag har köpt en sådan till mitt kommande projekt, men jag beställde direkt ifrån Taiwan istället, mycket billigare.
Finns ett problem och det är att den inte är CE-märkt.
Kan återkomma med adresser om det är intressant...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2009-09-26 22:16:30    Rubrik: Svara med citat

Lite sidospår men T-1275 verkar inte höjdare till batteri eller alla blybatterier så "dålig".

exempel:
Citat:
Capacity Minutes 102Min @ 56Amps


det ger ju bara ca 95.2Ah (102/60*56) och hur blir den då vid större ström utag som exempel 100A.

Eller har jag missat någe?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-09-26 23:37:04    Rubrik: Svara med citat

exile skrev:
Lite sidospår men T-1275 verkar inte höjdare till batteri eller alla blybatterier så "dålig".


Blybatterier suger rent generellt.

[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert's_law[/url]

Den här effekten påverkar blybatterier RIKTIGT illa vid höga strömuttag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2009-09-27 11:59:39    Rubrik: Svara med citat

Hmm... då motsvarar 150Ah bly ca 90Ah ThunderSky.

Så då blir bara ca 2gånger dyrare med ThunderSky jämfört med bly...
(Om man tar ut 70A kontinuerligt... beräknad med Cp = 262,6737 och k = 1,252135163)

Och håller de 2gånger så lång tid så blir kostade lika för bly och ThunderSky.

Vilken ström drar bilen när man kör runt 90Km/h och vilken spänning har batterierna då?

Skulle vara roligt och veta hur mycken den drar per mil ca.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-09-28 20:43:28    Rubrik: Svara med citat

Tack Peter!
Men UJ! Shocked Vad dyrt! Haha! Jag tänkte ju lalla runt på någon bilskrot o fynda för en 50-lapp.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-30 07:36:14    Rubrik: Svara med citat

Det bara att inse att bly är inte bra och igentligen mycket dyrare är lithium i längden , är väldigt nära att beställa ett 160 ah *45 lithium till Polon men väntar bara på att min far ska bestämma sig för att köpa en Prius som vi kan bygga om till en plugg in (med 40ah*76 lithium)

Återkommer med en projekttråd om Priuskonverteringen blir av

Ang förbrukning, jag har fortfarande lite bekymmer med störningar i PakTrakrn men i 90 km/h ca 70-130a och 130-135 v OBS ca värden då det flukturerar lite
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.