Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hur mycket bil för 150 000:-
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
nsiak
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 december 2008
Inlägg: 109
Ort: Ljungskile

InläggPostat: 2009-04-07 08:02:09    Rubrik: Svara med citat

Underlättar lite för folket

AMAZohm's bilder:






AMAZohm - du har BBCode avaktiverat
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-04-09 11:44:19    Rubrik: Svara med citat

Very Happy Härliga bilder! Gillar gammalt men smart. Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-04-09 12:36:17    Rubrik: Svara med citat

Det verkar som det blivit hett vid några poler.
Dåligt åtdraget eller?
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AMAZohm
Aktiv


Registreringsdatum: 26 mars 2009
Inlägg: 47
Ort: GÖTEBORG

InläggPostat: 2009-04-09 20:15:18    Rubrik: Svara med citat

Tack för hjälpen med bilderna, BBCode ,häpp vad är det?
På min tid pratade man om BCD kod.
Bränningar har skett, men det sker ju jämt. Denna gång
berodde det på att undertecknad till en början placerade
kontaktblecken ovan kretskorten. Efter att doften av bränt kretskort
spridit sig i kupen i uppförsbackar placerades blecken dikt an mot polerna
och BSM korten ovanpå. Alla kort klarade sig, vilket tyder på bra kvalite.
Den noggranne kan också se att det från varje pol löper en tråd som
i andra änden är ansluten till kopplingsplintar så att jag från förarplatsen
kan se varje pol individuellt. Hittils är alla batterier förbluffande jämna vad
gäller volttalet, 10-100 mV vid "tomgång".[/list]
_________________
AMAZohm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-04-12 14:01:55    Rubrik: Svara med citat

Aha. Så du använder inte den individuella övervakningen för att avbryta eller begränsa laddningen när första cellen nått maxspänning?
Har du temperaturövervakning också?

Egen övervakningskonstruktion eller köpt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AMAZohm
Aktiv


Registreringsdatum: 26 mars 2009
Inlägg: 47
Ort: GÖTEBORG

InläggPostat: 2009-04-13 11:02:55    Rubrik: Svara med citat

Korten fungerar på följande vis:
När spänningen på batteriet överstiger 4,25 volt, sluts över optokopplare en signal till två plintar på kretskortet. Signalen skall egentligen stoppa
laddaren , men jag har istället anslutet en lysdiod som varnar för överspänning. (Används framför allt när jag kör med elverket)
Men samtidigt gör kortet en bypass av strömmen så
att strömmen genom batteriet minskar och spänningen hålls någorlunda
konstant.Laddaren går automatiskt ner(142.5V) och ligger med ca 500 mA , under någon timme. Nu jobbar korten med sin bypassfunktion och
jämnar ut spänningarna på batterierna.Om laddaren skulle falera och skena så har jag även ett spänningsrelä inställt på ca 143-145 V som
bryter all kraft till laddaren.Dubbel säkerhet alltså.
Någon temp. övervakning har jag inte. Korten är de enda skydd jag har.
Korten varnar också för underspänning (2,5V) , även här tänder jag
lysdioder så att jag vet när det är dags att stoppa körningen.
Enklast möjliga funktion, men det verkar fungera. Då och då kontrollmäter
jag varje cell för att se att de ligger jämnt.
_________________
AMAZohm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.