Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Var går smärtgränsen?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
nsiak
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 december 2008
Inlägg: 109
Ort: Ljungskile

InläggPostat: 2009-01-07 21:02:09    Rubrik: Var går smärtgränsen? Svara med citat

När skall man bli riktigt orolig för hur mycket vatten man får i bilen?

Har som kanske bekant precis köpt min clio, sågade den igår och fyllde den idag. Batterivarningen har inte tänds än och tidigare fyllningar har gjorts hos Bilia?!. Skall kolla upp när senaste fyllningen gjordes.

Jag fick iaf i 0,6 - 1L per block, totalt 14 liter.
Lite orolig blir man ju men jag kan ju inte göra något åt det förutom att fylla oftare!!! i fortsättningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-07 21:10:02    Rubrik: Svara med citat

Du har väl varit noga med att ladda batterierna ordentligt
med överladdning så att elektrolyten har sin högsta nivå
innan du fyllde destvatten? Det finns beskrivet på forumet.
Annars finns det risk att det pyser ut en hel del när du laddar
nästa gång!
0.6L är OK men får man i 1L har man nog fyllt sent, under
förutsättning att man följt ovanstående.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nsiak
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 december 2008
Inlägg: 109
Ort: Ljungskile

InläggPostat: 2009-01-07 21:15:32    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Du har väl varit noga med att ladda batterierna ordentligt
med överladdning så att elektrolyten har sin högsta nivå
innan du fyllde destvatten?


Ja. Har säkert läst alla trådar ang batterier 2 ggr innan jag ens köpte bilen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-01-07 21:19:55    Rubrik: Svara med citat

Hmm, 14liter... dags att undvika Bilia...

De har inte (någonsin?) haft riktig koll på Renault och elbilar i synnerhet, undantag finns men är tyvärr inte i majoritet.

Det låter som en ganska normal mängd om original (destruktiva) serviceintervallen följs, jag rekomenderar ett fyllnadsintervall som gör att ca 6liter går åt, det brukar bli ca 300-350mil.

Anledningen till att hålla nivån uppe är att undvika kristallbildning i elektrolyten och på så sätt undvika skador på separatormaterialet, observera att detta inte på något sätt är verifierat på annat sätt än att jag hittils lyckats tagit mig nästan 9000mil med block från dec-96, de fungerar fortfarande utmärkt!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-07 21:37:55    Rubrik: Svara med citat

Julle är helt inne på rätt linje!

Det verkar som nya batterier har ett service intervall på ca 400 mil (300 mil för gamla). Jag vattnade i går natt kl 0230 och då blev det 6.5 liter på 420 mil. Detta är väl sjunde gången jag hamnar ungefär där med nya batterier så det är stabilt (2 bilar).

När varningen tänds är det obönhörligen körförbud!!!

Jag gissar att den inställda UCL vatten varningen har gjort att Clio vart en katastrof. Hade man ändrat den snabbt hade nog allt fungerat betydligt bättre. Men service intervall på 3 kr per mil (1000 kr för en vattenfyllning var 300 mil) hade varit svårsmällt. Nu blev det lättsmällt eller härdsmällt (var ni med på den?Smile
Häls/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
nsiak
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 december 2008
Inlägg: 109
Ort: Ljungskile

InläggPostat: 2009-01-07 22:08:18    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:

Det låter som en ganska normal mängd om original (destruktiva) serviceintervallen följs, jag rekomenderar ett fyllnadsintervall som gör att ca 6liter går åt, det brukar bli ca 300-350mil.


Jag fyllde som sagt innan varningen har kommit upp, skall bli intressant att se när den kommer

I fortsättningen blir det fyllning var 300:e mil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2009-01-07 22:31:40    Rubrik: Svara med citat

Vad mycket vatten det går åt...jag har fyllt bilen för 3:e gången och då fyller jag knappt 1L på 19 batterier (Rinner nog ut 1dl pga av slarv...). Använder sportflaska med några dm slang. Fyller inne i bilen så jag ser att det vandrar från cell till cell. Samt mäter batterierna samtidigt.

1:a fyllde jag efter 350Mil och fick i 0.7L
2:a fyllde jag efter 400Mil och fick i 0.9L
3:e fyllde jag efter 420Mil och fick i 0.9L

Batterierna är från 00 och 01.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-01-08 08:52:17    Rubrik: Svara med citat

?! 0,9lit/400mil?

Så lite kom jag inte ned i trots att jag undvek överladdningen (största förbrukningen).
Jag har för mig att den här typen av Ni/Cd-block (öppna celler) ska förbruka en viss mängd vatten för att hålla någon typ av jonbalans, rätta mig gärna!

Teorin är något i stil med att väte/elektroner lagras i metallmatrisen och att en del av dessa "smiter" vid varje laddningscykel och ersätts vid överladdning av cellen med nya från det elektrolyserade vattnet, syret som avgår är bara en biprodukt.

Några länkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel-cadmium_battery
http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel-cadmium_battery_vented_cell_type
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2009-01-08 12:30:41    Rubrik: Svara med citat

Jupp, tycker det själv är lite märkligt då jag fyllde runt 6L i min förra bil med -97 batterier och Joppe brukar också fylla några liter varje gång i sin bil.

Ni vet nog mer om förbrukning än vad jag gör men den drar iaf inte mer än 1L varje gång jag vattnar. Första gången hade jag köpt 2st 4L dunkar batterivatten men lämnade tillbaka den ena och hade 3L kvar....har fortfarande kvar vatten i den första dunken galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-01-08 12:41:23    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag antar väl att det är ett hälsotecken att de inte drar mycket vatten, varje fyllning innebär ju en (liten) risk för kontamination.

Jag skulle kolla noga att det inte blir obalans i packet, det är nog den enda nackdelen jag kan se med liten överladdning, en sak är definitivt säkert i alla fall, överladdning=vattenförbrukning.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nsiak
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 december 2008
Inlägg: 109
Ort: Ljungskile

InläggPostat: 2009-03-08 20:33:37    Rubrik: Svara med citat

Liten uppdatering.

Jag fyllde på batterierna i januari vid 3185mil, fick då på 14 liter.
När tidigare fyllning gjordes var hyfsat okänt men den gjordes iaf enligt konstens alla regler på Bilia Rolling Eyes och vattenlarm nollställdes.

Nu har bilen gått 3350mil och varningslampan tändes idag för låg vattennivå, bra tänkt Renault Idea
Om lite drygt 100 mil blir det väl en uppdatering igen om hur mycket vatten jag får på då.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-03-14 00:50:01    Rubrik: Svara med citat

Blir bra. Men det är ju aldrig fel o fylla tidigt andra gången. Du vet ju ännu inte hur mycket de tar. Eller hur friska/sjuka blocken är. Dåliga block med en cell som är på väg att ge sig ökar dramatiskt sin vattenkonsumtion. Jag tror att det beror på högre värmeutveckling i den kassa cellen. Därav "förgasningen" av syre o vätgas. Som smäller när "rester" kristaliserats o bildar gnista.
Om du hittar ett block som har större vattenbehov. Håll bättre koll på detta! Den får inte gå torr! Shocked
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.