Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renoveringstråd
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-05-12 22:03:57    Rubrik: Svara med citat

Är det inte så att UCL inte finner i sig att ladda om nån av batt temp givarna inte är helt trasiga dvs ger värden som får ucl att tro att nån givare är 50-60grader. (men det brukar väl fungera om man kör utan?!)
Jag hade en givare som visade -40 enligt xr25 väskan och då laddade inte min clio det kom inte ens ett felmeddelande den blinkade som om den laddade men när jag mätte gick det -1ah fråm batteriet.

Konstant spänning 145volt blir det väl om UCL tycker att 12volt ska laddas men då ska inte kontaktorerna dras.

UCL7 finns i olika utgåvor jag har 2 som är helt olika i displayen
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-17 00:12:04    Rubrik: Svara med citat

Tjaaa !

I morse testade jag att koppla in alla tempgivarna på bilen, ALLA tre, helt plötsligt betedde sig UCL:n på ett helt annat sätt. Den satte igång laddaren med konstant spänning och startade DCDC:n det har inte min UCL gjort förut. Och laddningen pågick ganska länge, sedan slog UCL:en av Laddare och DCDC samt signalerade laddning klart. Den drog aldrig kontaktorerna en ända gång då. MEN så fort jag kopplar bort någon av tempgivarna så drar UCL kontaktorerna och startar vattenpumpen. Provade att byta mellan 3k3 och 4k7 ntc:er men ingen skillnad i uppförande.

Så laddaren verkar ju fungera till viss del och UCL:en verkar fungera till viss del.

Vet faan inte vad jag skall göra:
Alla tips mottages tacksamt.

Jag har UCL som heter 968 på slutet, tillverkad 10/97.

Här är en bild på några av batterierna.



Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2009-05-17 07:30:46    Rubrik: Svara med citat

Du säjer att vattenpumpen startar
Har du kopplat in en vattenpump? eller
mäter du spänningen på kablarna?
Ucl'n känner om vattenpumpen fungerar
så det behöver vara ett motstånd i kontakten
som fejkar att vattenpumpen är hel.

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-05-17 09:03:24    Rubrik: Svara med citat

Den börjar ju alltid med att ladda 12V med konstant
spänning till DC/DC. När den uppnått rätt spänning
över 12V drar kontaktorerna och laddningen av driftb.
börjar. Men jag antar att du vet allt detta redan så
det kan väl inte vara så lätt att 12V är dålig så att UCL
inte tycker att den nått rätt spänning.
Konstigt är ju att den drar kontaktorerna när du tar bort
en givare.
Det finns väl bara ett sätt att få lite mer hum, försök
låna en annan UCL och se om samma sak händer.
Då bör ju felet ligga i bilen och inte UCL.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2009-05-18 14:25:21    Rubrik: Svara med citat

Idag provade jag att koppla in
kontakten för motorhuven.
Laddningen kommer inte igång och slår jag på
Tändningen står det motorhuv öppen sen växlar det till
laddning avvaktar.
Där är en möjlighet att styra laddaren för TS batterier

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-05-18 23:32:30    Rubrik: Svara med citat

Styra med huvöppnar brytaren vilket syfte, för att avbryta laddingen eller vad?
Det finns för övrigt inte en tillstymmelse till spår av den på min clio men jag vet ju inte hur det ser ut på andra.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-19 11:15:13    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Den börjar ju alltid med att ladda 12V med konstant
spänning till DC/DC. När den uppnått rätt spänning
över 12V drar kontaktorerna och laddningen av driftb.
börjar. Men jag antar att du vet allt detta redan så
det kan väl inte vara så lätt att 12V är dålig så att UCL
inte tycker att den nått rätt spänning.
Konstigt är ju att den drar kontaktorerna när du tar bort
en givare.
Det finns väl bara ett sätt att få lite mer hum, försök
låna en annan UCL och se om samma sak händer.
Då bör ju felet ligga i bilen och inte UCL.


Jo detta faktum vet jag om !
Det jag inte kan förstå är varför UCL:en tycker att allt är frid och fröjd efter att den har laddat 12v batteriet. UCL verkar inte tycka att allt är som det ska men jag vet inte vad. Jag får aldrig UCL:en att köra ventfläkten heller, men jag förmodar att det är pga att den aldrig startar laddningen på driftbatteriet.
Det verkar ju vara ok i kommunikationen mellan UCL och laddaren eftersom UCL:en sätter på och slår av konstantspänningsfasen på rätt sätt. Eller så är det så att laddaren inte kommunicerar med UCL utan försöker köra på sitt eget race vilket är just konstantspänning och sedan när UCL tycker att 12v spänningne är ok så stoppar den laddaren på något annat sätt än via 485bussen, tex stift 18 i 55-polen, jag vet inte riktigt. Skall försöka att sniffa 485-bussen lite.

Var gäller avbrytning av laddning så lär det nog inte vara ett problem, jag kommer inte att använda huvbrytaren i alla fall.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-05-19 17:06:14    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:

Var gäller avbrytning av laddning så lär det nog inte vara ett problem, jag kommer inte att använda huvbrytaren i alla fall.

Får man fråga hur du tänkt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-19 20:49:01    Rubrik: Svara med citat

Jo jag tänkte göra som så att jag planerar att fejka en batterispänning till UCL:en hela tiden, typ fyra fasta värden via en DCDC som ger värdena: ca84v om BMS har signalerat underspänning under körning: dvs aktivera limphome mode.
ca 120v under normal drift, dvs om bms inte har signalerat underspänning under körning.
ca 157v när man vill att UCL skall byta laddfas från fas 1 till fas två, det sker då första cellen har nått sitt top cut off värde, dvs 3,7v och man vill börja balanseringsfasen för TS celerna.
ca 177v då alla celler uppnått top cut off (3,7v) då man vill att UCL skall slå av fas 2 och anse att laddningen är klar.

Jag vet ju inte om det kommer att fungera men det borde göra det.

Problemet är att konstruera en DCDC som tar 12v in och ger variabel 80 -180v ut. Det finns en färdig TracoPower modul som klarar det men den kostar drygt 1600 + moms och är lite svår att beställa, så jag funderar på att konstruera en egen modul för detta enligt följande länk:
http://www.mymorninglight.org/ham/200vreg.htm
men jag vet inte riktigt om jag är man nog att fixa det.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-05-19 21:28:46    Rubrik: Svara med citat

Den manicken måste vara säker, det är ganska mycket pengar du sätter i händerna på den.
Jag rekommenderar starkt dubblerad säkerhet, någon pryl som bryter nätspänningen om något av överspänningströsklarna inte skulle fungera. Varningslampor från BMS:en drar du väl in till instrumentpanelen för att få dubblerad underspänningsbevakning.

Kanske är enklare att utgå från batterispänningen för att generera styrspänningen?
Det borde inte vara någon större ström som krävs, så det kanske går att bygga ganska enkelt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-19 22:32:07    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Efter att ha letat i manualen efter en pinne i kontakten till motorstyrningen dit UCL skall signalera underspänning har jag nog insett att det är motorstyrningen själv som bestämmer när det är underspänning eller ej, det betyder att jag inte kan fejka en underspänningssignal till UCL och tro att den skall göra något åt det. Så det får bli version två då istället, den lösning som föreslås på Endlessforumet som LVC lösning, man drar gaspotsignalen låg mha BMS:et i händelse av LVC sinal från någon cell. Då kvarstår två olika spänningsnivåer som skall fejkas till UCL, ca 157v för att byta laddfas och ca 177v för att avbryta laddningen. Med 42 celler borde packspänningen ligga på ca 153 när den första cellen når 3,7v och man vill strypa ner laddströmmen lite. Det man skulle kunna göra då är att addera en spänning mha en fast DCDC på ca 5v. När alla celler nått 3,7v skulle man behöva lägga på minst 18v till.
Så man kanske skall lösa det med en DCDC 12->36v och en serieregulator som man lägger i serie med batteripacket, frågan är ju bara hur serieregulatorn uppfattar 180v, eller om man designar så att den maxspänning som den ser blir DCDC:ns 36v vilket den precis borde klara.

kommentarer ????

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-05-20 12:17:20    Rubrik: Svara med citat

Men..... det går väl styra på främre säkringen (eller har jag inbillat mig detta)
Jag menar den främresäkringen ovanpå hackaren ta bort denna koppla in en vridpot där istället och läs av vad ucl detekterar för HV spänning mha xr25
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-05-20 12:33:15    Rubrik: Svara med citat

Hur mycket kan packen variera när första cellen är full? Antar att det kommer att bli med och mer när den blir äldre.
Det känns som du borde mäta hela spänningen du matar in, så jag håller på att du utnyttjar batterispänning + dcdc-utspänning och reglerar ner denna till två nivåer.

Ett sätt är att ta 7815-spänningsregulatorer, de borde gå att kaskadkoppla så att du får till rätt spänningar, så att en ger virtuell jord till föregående. Går åt några stycken då, och de måste nog lastas lite för att bli stabila.

Är det laddaren eller UCL som mäter spänningen för laddningsförloppet förresten? Så det inte är likadant där...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-20 13:17:44    Rubrik: Svara med citat

Som jag förstår så är det UCL som mäter spänningen på packen och talar om för laddaren när den skall byta laddfas.

Har du spårat något mer på 485 bussen ?

Jag tänkte löda ihop en lyssnare nu idagarna och kolla lite mer vad som kommer där.
Har du avkodat något av UCL:ns snack till laddaren ????

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-05-20 16:47:25    Rubrik: Svara med citat

Jag har några ramar som borde vara från ucl till laddaren, men har inte försökt avkkoda något. Har inget att jämföra med vad det kan tänkas betyda.

Man borde spela in en hel laddningssekvens, men mitt lyssnarprogram hänger sig rätt ofta, så det klarar sig inte utan manuell översyn,
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-20 17:17:59    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Jag har några ramar som borde vara från ucl till laddaren, men har inte försökt avkkoda något. Har inget att jämföra med vad det kan tänkas betyda.

Man borde spela in en hel laddningssekvens, men mitt lyssnarprogram hänger sig rätt ofta, så det klarar sig inte utan manuell översyn,


Beror hängningarna på hårdvaran eller mjukvaran?
Jag tänkte löda ihop en sån där som du hade ritat upp i din tråd och sedan köra med en 232 lyssnarprogramvara till windows.

Det som skall bli skoj är att kombinera det med XR25:an, den borde göra så att UCL:n säger en del saker på 485 bussen.

Som jag förstod på den där xr25länken som publicerades för några veckor sedan så verkar ju Diagnosen snacka 232 fast på en annan potential ? Du hade försökt med Iso eller hur. Sedan har man ju motorstyrningen också. Det kan bli dags att lägga några timmar på att spåra och dokumentera.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-05-20 21:59:24    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Som jag förstår så är det UCL som mäter spänningen på packen och talar om för laddaren när den skall byta laddfas.


Och ucl´ens mätanslutning är på den främre säkringen.....
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-20 23:23:10    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
pm_dawn skrev:
Som jag förstår så är det UCL som mäter spänningen på packen och talar om för laddaren när den skall byta laddfas.


Och ucl´ens mätanslutning är på den främre säkringen.....


Jo helt rätt, sorry att jag inte har svarat dig på det.
Det är självklart där jag kommer att stoppa in den fejkade spänningen, grejjen är att jag inte kan använda en pot för att fejka spänningen, den måste bli högre än batteripacket.
Men du kanske menade att jag skulle testa med en pot och XR25an för att se om spänningen ändras i realtid.
LIFEPO packet + max 36v för att få UCL att styra på rätt sätt, inbillar jag mig. Men det kanske är helt käpprätt åt helvete, vad vet jag.

Jag har i alla fall hittat ett bra ställe att koppla in en 485 lyssnare.
I den vita kontakten i kopplingboxen på stötdämpartornet, dvs där alla relän i motorutrymmet sitter. I den vita kontakten finns rs 485 bussen och där kan man koppla på en lyssnare genom att bara trycka in ledare i kontaktstycket. Då slipper man skala en enda kabel. Man kanske måste sätta något utsläcknings motstånd mellan dataledarna på maxkretssidan beroende på hur lång kabel man har, annars kan man nog få störningar trots den balanserade bussen.

Bild kommer senare.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-05-21 00:00:11    Rubrik: Svara med citat

Jaja och så långt tänkte jag.... högre spänning självklart. Embarassed
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-05-21 12:42:12    Rubrik: Svara med citat

Kan du få en pc: serieport att snacka 10400 b/s?
I så fall så är vi nog ett bra steg närmare att bygga en XR25-emulator.
Jag hittade också det där uttaget för RS-485, men efter att jag redan våldfört mig på displayen.
Måste nog hänga lite på diagnosporten också och se om jag kan se den där diagnosramen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20  Nästa
Sida 3 av 20

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.11 sekunder att ladda.