Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Sambeställning Thundersky!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-21 23:53:53    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
Jag tror det är förödande att parallellkoppla med den historik som t.ex. Saft STM block uppvisat.

BMS tror jag är rätt väg att gå tills vi vet mer (helst övervakning i varje cell).

Hälsningar/L


Hej !
Jag förstår inte riktigt vad du menar med som är förödande med att parallellkoppla, finns det nån som parallellkopplat Saftblock och smällt dom rejält ?
Problemet med Saftblocken är väl just att dom är seriekopplade och när en eller flera celler polvänder får man en grym strömrusning in i den cellen och dessutom förmodligen ut ur de närmaste cellerna.
Men tydligen är väl inte Nicd eller NiMh speciellt lämpliga att parallellkoppla om man får tro Wikipedia.
Men jag vet ju exempel där det görs. I princip alla orienterare springer omkring med pannlampor från Mila eller Silva och dom har batteripack som innehåller 10st 4500 mah NiMh celler. Exakt hur dom är kopplade vet jag inte men man plockar ut 6v ur dom i alla fall. Dessa driver ofta 20/10W halogenlampor, det betyder att man plockar ut ca 3,3 a kontinuerligt ca 0,3c mao. Då kanske det fungerar?

Men självklart håller jag med om BMS, Och det blir ju på varje cell med TS cellerna. Lättare att bygga med 40 celler än med 95st.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-23 23:26:36    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Citat:
Apropå MetricMind gå in på FAQ och kolla stycke 11


Om man läser i texten står det:

Citat:
Expect to have the lifetime of the pack of yellow top Optimas 1.5 to 2 times shorter than without connecting batteries in parallel,


Alltså inget specifikt för litium texten verkar mer gälla blysyra.

Jag har inte hört att det skulle vara problem att parallellkoppla
Litiumbatterier, tvärtom går det tydligen (enl s källa) att sätta
ihop tex ett 90Ah med ett 60Ah till 150Ah och dom balanserar
varandra utan att, som i NiCd få en strömrusning mellan batterierna.

Men det bästa är ju förstås att fråga tex Thundersky själva vad
dom anser om parallel-koppling, för garantins skull.

Föresten Per hur räknar du med att få plats med 160Ah batterier
Jag höll på och plockade runt i datorn för att försöka få plats, tyckte
det var svårt. Det sägs att man inte får lägga dom ned för att det
finns en ventil överst (under ts-märket)
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-24 00:52:38    Rubrik: Svara med citat

Tjena hawk!

Jag har kollat det eminenta dokument från TS som jth hade länkat till i renoveringstråden och där står det att man inte skall parallellkoppla celler om man inte har övervakning/balansering på dom, det står det även för seriekoppling.

Angående plats så är min främre låda redan kapad på mitten och förlängd med ca 20mm så jaf kan ha 5st i en rad i varje sida av bromwiren 3x 123 = 369 / 71 = 5,2 + att jag kan ha två till på den andra ledden min låda är ca 265 vilket ger 265 - 182 = 82 mm och 369 /182 = 2,02
Så jag kan ha 14 st celler i främre låda och ändå ha tomt mellan bromswirearna.

Och bak kör jag först en rad med tio och sedan fyra rader med fyra det ger 26

Kolla bild:





Då kan jag utnyttja utrymmet mellan bromswirearna till ett bms.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-24 22:03:58    Rubrik: Svara med citat

Ja jä.lar jag hade ett felaktigt mått på mina tester.
Nu ser jag att det får plats utan modifiering av lådorna.
Möjligen att man måste sänka dom för att få plats med
bultar bleck och bms.



Det blir tajt i bakre lådan men man skall ju ändå banda
ihop batterierna så att de int skall svälla, då är det ju
bra att bakre lådan är 1mm för smal, man slipper band!

I främre lådan är det väl bara att lägga en distans i sidled
för att hålla formen på cellerna.

Per, skall du använda original hackare och ucl till motorn?
I så fall kan det bli problem med fullt uppladdade 40 batt.
Clion vägrar starta när spänningen är över 146-148V nånting.
40 litium fullt laddade blir väl över 160v



_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-24 23:40:07    Rubrik: Svara med citat

Hej Hawk !

Jo det blir orginal hackare, UCL, Laddare, DC DC,
Det mesta blir orginal utom batterierna.
Angående problem med spänningen så skall man inte ladda TS cellerna ända till 4,25v som TS själva föreslår utan stanna vid 3,7 ungefär, då kommer man att få längre livslängd på cellerna, och det kommer att fungera med UCL och Hackare förhoppningsvis. Den lilla mängd energi som finns att hämta över 3,7v i dessa celler är inte värt att riskera livslängden på packen med.

Man kommer nästan med all säkerhet att måsta sänka lådorna lite, ca 20-30mm kanske.

Den cellayout som du gjort har jag kollat med också och då kan jag få in 43 celler om jag vill !!!! hihi. Men som sagt det ska ju på spännband och plattor på cellerna också, tänker kapa till vanlig durkaluminium till lagom stora plattor och sedan spänna ihop paketen med vanliga europall packband i plåt och hoppas att det går.

Men det kommer väl bilder sedan när jag börjar smacka ihop packen.
Nu ska jag fortsätta jaga gasreglage, jag har en het kandidat ett Hella reglage som sitter i Vag dieslar och även i Renault.

Plus att jag måste lura UCL:en att byta laddfas vid rätt tillfälle.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-25 00:58:46    Rubrik: Svara med citat

Det blir väl inte helt lätt att få laddaren att uppföra sig.
Den vill ju prompt lägga till 15% på urladdat värde.
Det är väl föresten UCL som man behöver lura antar jag
laddaren är väl bara en lydslav.

Men det vore ju kanon om du lyckas få till det, med tanke
på att man själv en dag blir tvungen att överge nicadskeppet.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-25 20:48:22    Rubrik: Svara med citat

Funderade lite mer på problemet med att clion
inte vill starta över 148V.
Om man inte kan fuska och öka denna gräns,
kanske det räcker med 36 batterier och ändå
få ut mer energi. se bild nedan




Sen vet jag inte hur man skall räkna "Depth Of Discharge"
kan man räkna mer mot botten om man ej laddar lika fullt?

Fast det kanske är dumt att ladda till 4.1V om man kortar
livslängden.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Petermannen
Aktiv


Registreringsdatum: 11 oktober 2007
Inlägg: 51
Ort: Göteborg / Särö

InläggPostat: 2009-02-17 22:45:20    Rubrik: Krocksäkerhet? Svara med citat

Hej,

Googlar lite kring Litium batterier och säkerhet, TS står det inte så mycket om.

Är det någon av er som har koll på hur de uppför sig vid mekanisk påverkan och eventuell kortslutning? Risken att bli påkörd bakifrån i rusningstrafiken är ju inte att räkna bort om man vill pendla varje dag med bilen...

Mvh
Peter
_________________
[Körde E-Clio 5-6mil dagligen 08-01 - 09-05. 20 st saft 04'or med separat bevattning, sågade lådor, PakTrakr. Kör nu Bmw 118d med Bluefin tills rätt elbil visar sig på marknaden.]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-02-17 23:26:09    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Som jag förstår så är LFP Cellerna väldigt tåliga och säkra.
Men det finns ju alltid saker runt om batterierna också som kan kortsluta dom och ta eld.
Tydligen är TS några av dom få tillverkare som fått amerikansk transport clearing på sina batterier rent säkerhetsmässigt.

Det finns några demo videor på TS hemsida:
http://www.thunder-sky.com/technical_en.asp?typeid=106

Plus en manual angående deras celler:
http://www.thunder-sky.com/technical_en.asp?typeid=101


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-03-27 21:21:27    Rubrik: BMS Svara med citat

Ursäkta trådkapningen men om nån av er söker BMS till Thunder-Sky eller andra LiFePo celler så har jag precis hjälp till att ta fram väldig simpel men ändå avancerad BMS tillsammans med en electronikfirma som tillverkar bl a 123ignition änd system som jag ska använda i min Peugeot elscooter som jag konverterar från Saft till LiFePo. Det fina är att BMS:en gör att jag kan komma att använda befintliga NiCd laddaren som "bulk" laddare till Vmax (4,00V som liksom alla andra tröskel spänningar går att programera om) och sedan stänger BMS en av denna och använda en extra liten 1A nätdel som tillsammans med BMS-en ordnar sista cellbalanceringenn .

De ser ut så här på en 90 Ah TS cell:


Kopplas ihopp med två tråder å här:


De kräver ingen ytterliga "master" och två av de har ett miniatyr relals ett för att stänga av reläet till en (bulk)laddare när V-max (programmerbart) har uppnått och andra reläet aktiveras när någon av cellerna uppnår v-min och kan t ex tända varingslampor osv.

Jag kan berätta mer om hur det funkar om ni är intresserade, de lär kosta ca 200 - 250 kr st och man måste alltså ha en per cell(par). Det kan alltså räcka med en om man sätter två block paralellt, men om man sätter två batteripack paralellt måst man naturligtvis ha en per cell.

/Aryan


/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-03-29 00:55:15    Rubrik: Svara med citat

Så där! Jättefint. Jag skulle vara mycket intresserad om mina SAFT-block hade tagit slut. Men har några mil kvar o köra på dem.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gunnar.r
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 maj 2007
Inlägg: 8
Ort: Spånga

InläggPostat: 2009-03-31 10:15:13    Rubrik: Thundersky tempkänslighet Svara med citat

Det finns naturligtvis en Thundersky grupp på yahoo, och nedanstående kommentar är saxad därifrån med erfarenheter från ett större gemensamt inköp i England för några år sedan:


I bought 14 cells type TS-LP8581A, 100AH. They were excellent in my vehicle
in warm weather, but the high internal resistance made the acceleration and
hill-climbing poor in cold weather. Also charging very slow in cold weather.
My vehicle is a streamlined motorcycle and has low energy demand,
averaging 0.2C with bursts up to 1C. With these cells from 2003 I made runs
up to 175 miles/280km.
In 2006 I changed the cells for the new equivalent type TS-LCP100AHA.
These are truly superb; the internal resistance is low even in very cold
weather. At three years old they are still 100AH and with low internal
resistance.
I still have the old TS-LP8581 cells which are still working, although I
think they have lost some capacity. I have added three more cells in series
with them and installed them in my house, charged from 160 watts of solar
panels. This allows me to charge the motorcycle from them and thereby
charge it from solar power at night!
I know that people who bought the early cells and tried to work them hard
(like running a car from 100kg of them) had a disappointing experience,
with the cells deteriorating to near-uselessness in a few months.
The TS-LCP cells are not now very readily available; Thunder Sky are
pushing the LFP series instead. All reports I have heard about these are
favourable, although I do not have any personal experience of them. I think
the problem with the LCP cells is that there are some new regulations for
sea and air transport of batteries that include an abusive overcharge test
which the LCP cells do not pass, so they can only be transported with
special permission.


Det har också dykt upp en annan tillverkare av LiFePO4
http://www.skyenergy.com.cn/

Det kanske kan pressa priset på sikt

Hoppas det kan vara till någon nytta
Gunnar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-03-31 12:04:21    Rubrik: Svara med citat

Dom skiljer sig lite från tsky.

Det går inte att se vilken kemi det är.
Två batterier med lika vikt/yttermått
har olika spänning och kapacitet - olika kemi?




Priserna borde vara intressanta.
Såg att tsk nu även säljer elbilar!
http://www.thunder-sky.com/pdf/2009224102239.pdf
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-04-01 17:28:54    Rubrik: Svara med citat

jämför spec, vikt mm på 60Ah cellerna... !

-Är nu inte detta helt vanliga thundersky-celler, men i Förvirringsblått utförande.., så blir jag VÄLDIGT förvånad! Wink


Det finns även grön galen färg på dem(?) hos ytterligare någon annan säljare, har jag för mig, och för den oinvigde är det hyfsat omärkt vad det är för material och elektrolyt mm i dem, suck..gissa att det kommer att bli rörigt vid återvinningen sen.

På gula Ts så står det ett serienummer, datum, och typ av grundkemi(om nu DET stämmer!, väldigt udda med elektrolyt mm som tål 4.25V)
Så "LFP-90Aha": Litium-Järn(Fe)-Fosfat90 Ah,

och "typ A"-utförande tror jag det var

/uP
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-04-01 17:49:14    Rubrik: Svara med citat

gunnar, vem skrev inlägget du postade?


Om ni sedan tänker göra boxar mm för LFP,, ett fett tips, gör dem täta och isolerade...


dels vill man inte ha fukt /saltsprutet på renaluminium/koppar-pol och dels vill man inte ha -25´C i celler
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
gunnar.r
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 maj 2007
Inlägg: 8
Ort: Spånga

InläggPostat: 2009-04-02 09:50:36    Rubrik: Svara med citat

µPower skrev:
gunnar, vem skrev inlägget du postade?


jag tror att det var Cedric Lynch. han tar upp skillnaden på gamla och nya batterier till sin motorcykel i flera trådar.

Gunnar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-04-02 14:41:48    Rubrik: Svara med citat

På tal om parallellkoppling så finns det fördelar med det i och med att man då kan matcha cellerna så att de med sämst kapacitet sitter ihopp med de som har bäst kapacitet och så få mera lika cellpar som är i serie än om man skulle ha de en och en i serie.

Har man lyckats bra så behöver inte BMS:en balancera lika mkt heller.

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-05-16 22:24:57    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Ang köldegenskaperna så håller Julle på att testa det precis.
Batterier i frysbox !!!!! Smile


Hur gick det med köldtesterna?? Och har det blivit något köp?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-16 23:43:22    Rubrik: Svara med citat

Jag har köpt 42 st 160ah ThunderSky LFP.

Ang köldtesterna så var dom väl ganska nedslående.
Dom levererade inte alls bra under 0 grader.
Jag har inte sett några mätdata, men det var vad Julle sa.
Så jag kommer nog att köra med värmeslingor.
Håller som bäst på att packa om cellerna från 10 fyrpack till fyra sjupack och två fempack samt fyra lösa celler.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-07-21 10:08:19    Rubrik: Svara med citat

Har letat lite på nätet för att få reda på mer om
olika LiFePO4 batterier. Några inlägg upp funderade
jag på vad det var för skillnad på Sky Energy (SE) och
ThunderSky (TS). Det visar sig att SE använder sig
av en annan typ av katod. i denna länk står en del
matnyttigt; länkar inköp, köldtest mm.

http://www.aeva.asn.au/forums/forum_posts.asp?TID=1158&PN=1

Man kan se bla att SE tillverkade TK batteriet ovan
till TS men slutat med detta.

SE 180Ah verkar vara ett utmärkt batteri för clio
borde gå att få inn 40 st om man sänker lådorna.
samma storlek men lite högre kap. än TS.

För övrigt tror jag att man kan slå fast att det
inte kan vara några problem att parallellkoppla
Litium batterier om man håller sig till samma
batch. till SE följer det med data för varje
cell så det blir lättare att matcha om man vill.

Internt är dessa uppbyggda av hundratals mycket
tunna katod och anodplattor. dessa är parallell-
kopplade internt så det sker ständigt en intern
utjämning.

Däremot är det väl inte så bra att blanda olika
batterikemier, varken parallellt eller seriellt.
Vilket antagligen kommer att vara en risk när
Li-batt hela tiden utvecklas.

Så om man installerar en uppsättning i sin bil är
det nog smart att ha några stycken i reserv
att ersätta trasiga med.

Om några år lär det vara omöjligt att hitta samma
typ som finns nu.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.21 sekunder att ladda.