Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Sambeställning Thundersky!
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-12-21 22:13:43    Rubrik: Sambeställning Thundersky! Svara med citat

Nu tänker jag beställa TS batterier efter nyår.
Detta kommer att var direkt från fabrik.

Är det någon som skall vara med på en sambeställning ????

Jag planerar att beställa en uppsättning 160ah till mitt renoveringsobjekt.
dvs 40 st 160ah.

Prisindikationen jag fått tidigare ligger på $1,3/ah dvs 208$ för 160ah
Men jag kollar med dom just nu.

Ca pris för komplett pack i hemma i Sverige med moms och tull ligger på
40x90ah dvs 10,8kwh ca 54000 kr plus frakt.
40x160ah dvs 19,2kwh ca 92500kr plus frakt.


Så vilka är med?
OBS man skall definitivt se till att skaffa BMS om man tänker sig att skaffa dessa batterier.

Lägg en post i denna tråd eller PMa mig.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-07 10:11:34    Rubrik: Svara med citat

Mer info från TS !

Priserna ligger på 1,35$ över 10000ah och under 50000ah
Se mail nedan:
10000ah det är ca 2 st bilar beroende på vad man köper.

Jag har funderat på att köra med dubbla 60ah celler, dvs 80st 60h
och på det sättet få 120ah det skulle ge 14,4kwh.

Det blir lite billigare är 160ah och jag tror att det är lättare att stoppa det i lådor osv.

Plus att man om man vill kanske kan använda en cellerna tilll typ 240v i något annat projekt senare om man kommer på den idén.

frakt tänkte jag att man kanske kan köra båt speciellt om man kommer upp lite i kvantitet.

Mvh
/Per




----------------
Dear Mr. Per Eklund,
Thanks for your E-mail.This is Lisa from business department of Thunder-sky to reply you.
I am sorry to tell you that we didn't receive your first E-mail,or we would answer you.
Generally speaking,we quote the battery based on the quantity of ampere that you will
purchase from us following the below scale,
order qty <10,000Ah <50,000Ah <100,000Ah <500,000Ah >500,000Ah
LFP cells 1.50USD/AH 1.35USD/AH 1.20USD/AH 1.10USD/AH 1.00USD/AH
If you buy 40pcs LFP90AHA,the total price based on EXW should be 40pcs*90AH*1.5USD=5400USD,
and the price for 40pcs LFP160AHA based on EXW should be 40pcs*160AH*1.5USD=9600USD.
The delivery time is about 15 days after the full payment to our bank account.
We have two kinds of BMS,one is the unicolor one that can hold up to 20 cells,ideal for E-scooter and minicar.
The other is the color one that can hold up to 100 cells.We also have two kinds of charger.One is DCL 4-85V/0-10A,
and the other is 600V 300A.
Before I can tell you the shipping cost,I need to know the way of shippment first.
If any other question,please feel free to let me know.
Best regards,
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-16 17:22:11    Rubrik: Svara med citat

Hej Igen!

Är det ingen som vill vara med och splitta frakt samt få upp volymen på beställningen. Jag vet att dollarkursen är den sämsta på länge och att det kanske skrämmer bort många.

Jag skulle behöva sambeställa med någon för att komma upp i det första tröskelvärdet 10000ah, själv siktar jag på 6400ah (40 x 160ah). Det skall få plats i bilen har jag bestämt. Det skulle räcka att någon beställde ca 4500ah dvs ett 120ah pack (80 x 60ah) ett paket som skulle passa perfekt i Clion. Det ryktas att Julle mfl håller på att ta fram ett Life BMS till Clion så att man skall kunna konvertera den mycket lättare.
Ett 120ah pack ger 14,4kwh jämfört med nuvarande 11,?kwh.
Priset på ett 120ah pack med frakt, tull och moms landar på ca 75kkr
Annars kan man ta ett 90ah pack dvs ca 10,8kwh.

Om ni är intresserade så lägg ett PM eller svara i tråden.
Även om ni inte vill vara med just nu så är det intressant att se om någon annan seriöst överväger en LiFe satsning.

Mvh
/Per Eklund
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-01-16 17:59:18    Rubrik: Svara med citat

Självklart är det intressant, den dagen batterierna ger upp.

Jag känner redan efter två månaders elbilskörning att jag vill fortsätta längre än jag tror mina nuvarande håller, och det verkar ju vara lite ont om framkomliga alternativ.
Fast just nu verkar batterierna hålla, och ekonomin tillåter inte några större utsvävningar.

Frågan är kanske vad man kan få för de batterier som är hela, kan man finansiera en del av de nya genom att sälja de gamla så skulle det vara intressant. Fast då kanske man ska byta med mellanskillnad med någon som har en batterilös bil, vilket det ryktas ju att det finns.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-16 19:15:48    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Jag är också intresserad men vill ha svar på följande:

Två frågor:
- Jag vill ha upp kapaciteten till ca 160 för att få längre aktionsradie. Hur är formfaktorn på 160Ah relativt utrymmet i Clion? Vi har en blykonverterad Clio korg som man kan svetsa med och en Clio där man flyttat fram krogen (främre) ca 3 cm för att få in bly batterier.

- Fungerar det när det är kallt? Vid ca -10 C tappar man 15 % men det fungerar bra med Nicad cellerna. Räckvidden blir ca 5.5 -6 mil.

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-17 14:08:31    Rubrik: Svara med citat

Ang köldegenskaperna så håller Julle på att testa det precis.
Batterier i frysbox !!!!! Smile

Fromfaktorn är den att 160ah är lite för höga för att gå i direkt.
ca 20-30 mm högre än Saftblocken, men det skall nog gå att ordna.
Man kan nog sänka lådorna lite.
Enligt mina mätningar skall man kunna få plats med ca 26st 160ah i bakre lådan, Men det betyder att man har 14 kvar att stoppa i främre lådan. I min bil är främre lådan kapad och förlängd ca 20mm så i den går det att stoppa max 15 celler. Men i en orginal cliolåda går det att får plats med 11st med massor av luft runt.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2215
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-01-17 23:11:31    Rubrik: Svara med citat

hur är vikten mot saft?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-18 00:35:06    Rubrik: Svara med citat

Hej alex !

Vikten på 160ah är ca 5,6kg per cell vilket ger ca 230kg på ett pack.
Om man skulle gå på 120ah dvs två 60ah i parallell x 40 så blir vikten ca 200 kg.
Nöjer man sig med 90ah, kanske inte för dig i expressen men i en Clio så landar man på ca 130kg.
Till detta skall läggas polbleck och formjiggar som håller TS cellerna på plats så att dom inte blir som ballonger.

Jämför detta med orginal Clio ca 270kg och Expressen över 300 kg

I expressen kan man nog till och med få plats med 200ah kanske.
Inte direkt i lådorna men med lite modifikation och ett skohorn så går det säkert.
räknade lite.... 36 x 200ah går inte in i expresslådorna om lilla lådan är 1 x 6 saft i rad och stora lådan 2 x 6 saft i rad.
Inte heller 72 x 90ah.
Men 36 x 160ah skall nog fungera.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-01-18 01:43:20    Rubrik: Svara med citat

Per, skulle nog avråda dig från att köra celler parallellt....

Mvh

Johnny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-18 08:02:02    Rubrik: Familjerådet nästa! Svara med citat

Perfekt!

Jag gör en ansökan i Familjerådet på 90 kkr då detta är över min attestgräns som är 2 kkr!

Då jag ligger lite på plus efter sålt Merca SUV:en och 2 MC kanske det går igenom om jag städar muggen också. Dessutom bärgade jag frugan/sonen som fått batterislut 2 km från hemmet i förrgår. Det är stor skillnad att köra när det är -10 grader och marginalerna är små.

Vi får se. Kylbox provet vore intressant! Just köldtåligheten är viktig!

Häls/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-18 16:15:22    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Per, skulle nog avråda dig från att köra celler parallellt....

Mvh

Johnny


No offence but !
Varför i hela friden då ????

Vet du något om LiFePo celler som inte resten av världen vet ?
Jag vet ju att du har inside ang TS men har du redan varit iväg på kurs och fått reda på något angående dessa celler som jag bör veta innan jag köper?
Isf så "Spill it"!
Du kan ju skicka ett PM om du inte vill lägga det här.

Men en förklaring vore jättebra Tack!
Varför inte TS celler 60ah i parallell?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-01-19 00:10:07    Rubrik: Svara med citat

Nej, det är ingen speciell information, tänkte bara att det kan ställa till problem om någon av cellerna pajar, kan dra med sig den andra också om man inte har någon ytterligare elektronik för att kunna skydda cellerna separat förutom BMS.
Känns som ett extra risk/kostnadsmoment.

Parallellkoppling av batterier har väl för övrigt aldrig varit speciellt lyckat oavsett batterikemi med tanke på individuella skillnader, olika resistans i cellerna kan leda till ojämn laddning, förkortad livslängd mm.

Jag är absolut ingen expert på området, rätta mig gärna om jag har fel Smile

Mvh

Johnny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-01-19 08:51:48    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Vet du något om LiFePo celler som inte resten av världen vet ?

Nu kanske du överdrev lite.... Wink

Det är väl inte så konstigt att det finns tillverknings toleranser även på batterier.
Men om man matchar ihop batterierna väldigt noga när det gäller kapacitet och internresistans så borde det inte vålla nåt bekymmer.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-19 10:14:23    Rubrik: Svara med citat

Ok !

Sorry om jag tog i lite !

Men läser jag det rätt om jag uppfattar det som att Johnny och mrMagoo avråder från parallellkoppling av LiFePo batterier, eller batterier generellt överhuvudtaget?

Jag skall säga det att jag är definitivt ingen expert på ämnet, så jag har inte så mycket till veto, men efter att ha läst ganska mycket på Endless så får jag uppfattningen att man bör parallell koppla LiFePo eller LiPo, för att som någon där uttryckte det "starka celler kommer att hjälpa svaga celler".

Sedan skall man väl fundera på hur den interna sturkturen i ett batteri ser ut också, varje cell i ett bilbatteri brukar ju innehålla flera lager av anoder och katoder, dvs en intern parallellkoppling, och jag tror nog att Saftblocken ser likadana inuti.

Men det är helt klart att den interna resistansen har betydelse, man får nog matcha cellerna mot varandra som mrMagoo föreslog.

Kollade lite på Metric Minds hemsida, där stod det att dom hade under byggtiden alla sina TS90 celler parallellkopplade för att hålla dom balanserade, http://www.metricmind.com/ac_honda/battery.htm kolla bild två längst ner. Det är ju inte deras LiFePo celler, tror det är LiMnPo cellerna dom kanske beter sig annorlunda.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
nsiak
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 december 2008
Inlägg: 109
Ort: Ljungskile

InläggPostat: 2009-01-19 18:14:15    Rubrik: Re: Sambeställning Thundersky! Svara med citat

pm_dawn skrev:

OBS man skall definitivt se till att skaffa BMS om man tänker sig att skaffa dessa batterier.

Mvh
/Per


Lite OT men ändå inte, för hur mycket får man tag på en BMS till dessa batterier? Samt var kan man köpa en sådan?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-19 18:59:56    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
--- dvs en intern parallellkoppling, och jag tror nog att Saftblocken ser likadana inuti.
---


Hej!
Det som verkar vara huvudproblemet är att åldringen av batterier inte blir likartad utan att vissa batchar har helt annat beteende än normalbatchen.

Vad denna åldring består av och hur man mäter detta debatteras ganska mycket för närvarande.

Jag tror det är förödande att parallellkoppla med den historik som t.ex. Saft STM block uppvisat.

BMS tror jag är rätt väg att gå tills vi vet mer (helst övervakning i varje cell).

Hälsningar/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2009-01-19 23:39:35    Rubrik: Svara med citat

För drygt ett år sedan så fungerade enbart ca 80% av blocken från Thundersky enligt en video Thundersky battery failure). Kanske värt att ta reda på om Thundersky har bättrat sig sedan dess?

eeh... vad jag egentligen skulle skriva var att Thundersky säljer BMS för sina batterier. här.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-20 00:20:36    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Jag hoppas och förutsätter att jag får celler som fungerar.
Sedan så har tyvärr inte TS egna BMS någon balansering vid laddning, något som är ett måste med LiFe som jag har förstått det.

Ang BMS så finns det en tråd för det under batterier och laddning tror jag. Där kommer jag att lägga in dom BMS jag hittat.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-01-20 00:44:00    Rubrik: Svara med citat

Jag har byggt en ganska enkel "laddnings-BMS" till mina 20st TS 40Ah som jag har i scootern, nu sitter det 10W, 2,2Ohms motstånd som bromsar celler som kommer över ca: 3,6V.
Tror faktiskt att den skulle funka till lite större celler också, eller så kan man köra lite kraftigare motstånd.

Länk till ritning mm. http://visforvoltage.org/forum/4668-xm3500-bms-circuit
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-01-20 10:48:38    Rubrik: Svara med citat

Apropå MetricMind gå in på FAQ och kolla stycke 11
http://www.metricmind.com/qa.htm

Kolla stycke 11
Citat:
11. Can I connect batteries in parallel to increase the total output current capability?

While this works and used quite frequently, it is n.. .....


Beträffande kvaliteten på batterierna så få man väl förmoda(/eller hoppas) att det hänt endel men kvalitets kontrollen sedan Bob fick sina batterier i början av -07

Det här är jag inte så säker på men felfrekvensen på 20% gällde LMP (dom vita) och inte LFP (som är gula)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.