Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fler batterier i en express?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2226
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-01-18 11:02:18    Rubrik: Fler batterier i en express? Svara med citat

Vad tror ni om att förutom de som redan sitter i, utöka till några fler batterier?

Finns det någon begränsning i vad den klarar av för spänning/Ampere?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-01-18 13:15:27    Rubrik: Svara med citat

Om du kan få UCL att tro att den sitter i en Clio kan du ställa dit ett block till, Ucl styr nämligen laddaren.
Att öka spänningen ytterligare kan jag inte rekommendera, Dc-dc omvandlaren har en max inspänning på 170volt vilket redan original Clio överskrider med 2volt, laddaren ger max 175volt (dock tillåter inte UCL detta).
Fartreglaget har en maxspänning på 160volt in samt max regenerering på 145volt, överskrids dessa stannar den helt enkelt. Sad
Med blybatterier är skillnaden mellan laddspänning och urladdningsspänning mindre så det går att ha 132volt nominellt, men då fungerar inte regenereringen när bilen är nyladdad. Däremot blir den väldigt pigg, 0-100km/h går betydligt snabbare trots ökad vikt. Mr. Green
Strömförbrukningen minskar också, 7,8Ah/10km kom jag ned till vid normal körning.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2226
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-01-18 13:24:13    Rubrik: Svara med citat

Vet du hur den kommer att reagera på om det saknas 1 eller två batterier?
förutom att den har kortare körsträcka
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-01-18 16:18:23    Rubrik: Svara med citat

Hmm, borde reagera med kortare körsträcka pga minskad spänning som du skriver. I övrigt kommer larmet för låg energimängd anpassa sig, dock inte skyddet mot djupurladdningar som är spänningsberoende, med andra ord kommer den att begränsa strömmen till motorn ganska tidigt.
Det absolut viktigaste och även det som gör att tanken med att ta bort ett eller två batterier inte fungerar är laddningen, UCL beordrar laddaren att gå med max tillåten effekt tills spänningen är (beroende på temperaturen) ca 154 volt vilket ganska raskt kommer att koka bort allt vatten i blocken och efter det försöka tända eld på hela rasket. För övrigt samma sak som händer då man har havererade block men fortsätter att ladda/köra, ökad vattenförbrukning som UCL inte kan beräkna med havererade block som resultat.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.