Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Läckande cell

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-09-26 15:51:38    Rubrik: Läckande cell Svara med citat

Hej Ellbilsspecialister!

Det här blir mitt första inlägg här, hoppas det är rätt avdelning på forumet. Jag har en Peugeot Scootelec med samma NiCd atterier som många elbilar, tre st Saft STM5-100 MRE.

Tyvärr har två av batterierna börjat läcka ut sin elektrolyt, mistänker att vattenpåfyllningen har misskötts och att batterierna dörför blivit för heta.

Batterierna i sig var fortfarande friska innan läckan, räckvidden var i paritet med manualen och moppen har inte heller gått så mkt att batterierna borde vara utslitna.

Min fråga är nu, kan man tömma batterierna på elektrolyten och sedan laga höljet och i så fall vad lagar man det med, går det t ex med epoxy?

Om det skulle gå måste jag fylla batterierna med ny elektrolyt eftersom en del har runnit ut, jag läste på nätet att Kaliumhydroxid, KOH (Kalilut) används, kan det stämma? Kan man köpa färdig blandat elektrolyt i rätt koncentration nånstans eller skulle man kunna blanda till det själv?

Jag antar att nya batterier är det n enklaste lösning men jag har fösrtått att de är väldigt dyra och då satsar jag hellre på modernare miljövänligare och hälften så tunga LiFePO4 batterier.

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 360
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2008-09-26 16:13:29    Rubrik: Svara med citat

Har du nyss fyllt på destvatten?

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-09-26 16:21:00    Rubrik: Svara med citat

Ja men det är inte bara det som läcker ut tyvärr, det är verkligen hål i höljet Sad

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 360
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2008-09-26 17:02:22    Rubrik: Svara med citat

Varför jag frågade var för
att om det laddas på
ett visst sätt innan man fyller vatten
blir det för mycket och pyser ut vid
nästa laddning.
Det skall helst vaccum sugas slangar oxå
Kan du se nåt hål i höljet?

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-09-26 17:19:50    Rubrik: Svara med citat

Jo jag mistänkte det, men jag har tagit ut batterierna och kan tyvärr se hålen och att dess celler har tappad sin vätska.

Moppen får inte fyllas på om inte man precis har gjort en (förlängd) underhållsladdning just pga att man inte ska kunna tappa elektrolyten, meningen är att det bara ska rinna ut lite vatten när man fyller på.

Har alltså bara ett friskt batteri just nu.

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-09-26 18:07:35    Rubrik: Svara med citat

Vart är hålen? i botten... sidan....
ja då är det nog inte så mycket att göra. Sad
Visst kan du försöka laga dom men har plattorna kortslutits så kommer dom skapa svetslåga, en ordinärbrand, eller explosion, igen. dessutom saknar du lutet nu och plattorna förstörs mycket fort av syre (läst på nåt tror det var norskt forum)

Och inte finns det väl nån rekomendation från saft-nife om att undertrycks fylla batterierna, det är ju bara ett (DÅLIGT) renault påhitt

Se till att lämna dom till "saft-nife" eller "julle" här på forat.
Miljöstation på den lokala soptippen har ofta dålig koll på vad det är för batterier.

Nyfiken fråga....
Är det G eller D batterier? (står på motsatt sida om batteripolen) och vilket tillverknings år är det på dom
Peugeot Scootelec känner du till om det finns många i landet? (jag har aldrig sett nån)

EDIT: 18*100=1800W/hr ungefär lika mycket som prius 2000-2003 NiMh o såna finns ju på skroten.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-09-26 20:17:37    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Vart är hålen? i botten... sidan....


Både delarnahar hittad två på sidan och minst ett i botten.

mrMagoo skrev:
ja då är det nog inte så mycket att göra. Sad
Visst kan du försöka laga dom men har plattorna kortslutits så kommer dom skapa svetslåga, en ordinärbrand, eller explosion, igen.


Misstänkte det, av spänningen att dömma är det inte permanent kortis men det är mkt möjligt att det blir det ibland, jag har haft känslan att det iband hände nått helt plötsligt och tappade orken ofta efter ett gupp. Så dt skulle kunna bli kortis då.

mrMagoo skrev:
dessutom saknar du lutet nu och plattorna förstörs mycket fort av syre (läst på nåt tror det var norskt forum)


Jag tror att jag redan kan se att de är svartare

mrMagoo skrev:
Och inte finns det väl nån rekomendation från saft-nife om att undertrycks fylla batterierna, det är ju bara ett (DÅLIGT) renault påhitt

Se till att lämna dom till "saft-nife" eller "julle" här på forat.
Miljöstation på den lokala soptippen har ofta dålig koll på vad det är för batterier.


Var håller de hus? jag bor i Sthlm lite svåt att skicka läckande celler på posten. Om jag skriver stort på batteriet "OBS NiCd batteri" så borde väll återvinningen haja till?

mrMagoo skrev:
Nyfiken fråga....
Är det G eller D batterier? (står på motsatt sida om batteripolen) och vilket tillverknings år är det på dom
Peugeot Scootelec känner du till om det finns många i landet? (jag har aldrig sett nån)


Det är D batterier, vet inte tillverkningsår på batterierna men det borde vara som moppen som är från '99. Vet inte hur många det finns i Sverige.
Underligt att den har blivit klassat som (30) moppe i Sverige för enligt specen så går den som en EU moppe, 45 km/t och när den är nyladdad gjorde den också 55 på mätaren (vilket trol är 45 på riktigt). Kanske de typade den i ekonomiläge för då går den ca 30.

mrMagoo skrev:
EDIT: 18*100=1800W/hr ungefär lika mycket som prius 2000-2003 NiMh o såna finns ju på skroten.


Mmm ja det är en bra tanke! Men jag är nu inne på att köpa 6 eller 7 LiFePO4 celler på 100Ah i stället.

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-09-26 21:31:09    Rubrik: Svara med citat

Julle bor i Nyköping Han har bra koll på saft blocken och kan även sälja nya (men dom är ju som bekant en smula dyra)

Thundersky ja det skulle ju vara minst sagt intressant, ett sånt projekt kommer iaf. jag följa med intresse.

Pris på TS-LFP160AHA i följande tråd
http://elbil.forum24.se/elbil-post-5837.html#5837
Men så behöver du fixa laddning och övervakning av dessa

Återvinningen är ju skyldiga att skicka tillbaka dom till Saft-Nife i Oskarshamn
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-09-26 22:23:44    Rubrik: Svara med citat

Tack för infon!

Jag var inne på TS-LFP90AHA men ska köpa Huanyu HYP-3.2V/100Ah celler http://www.huanyubattery.com/en/admin/Upimg/2007970121490944.pdf istället, hoppar på ett gruppköp. De är ungefär lika dyra (1,5 USD/Ah) som TS men genom gruppköpet får jag i varje fall ner transportkostnaderna och det som är bra att de har samma kapacitet och ett mått som passar bra.

Det blir gott om plats kvar, TS-LFP160AHA passar inte alls bra och TS-LFP200AHA skulle bara passa med bara en del anpassningar och det blir dyrt och jag behöver inte extra räckvidden. Med 100Ah cellen år jag halva vikten på bateripaketet. Jag är nu lite i valet och kvale om jag ska ta 6 celler då jag får samm nominala paket spänning (18V) eller ska ta en cell till. Då får jag en nominale spänning på 21V och då hamnar jag med laddaren bättre, laddaren lär ladda med hög ström (50A) till 8,15V per NiCd batteri om jag har fattat det hela rätt, vilket med 6 celler blir 4,08V och jag ska max ha ca 3,6V per cell när laddningsströmmen går ner. Med 7 celler skulle det bli 3,5V cell när laddaren slår om från 50 till 5A.

5A kan jag nog diciperen i en BMS med shuntar, men med 50A såklart skulle bli för mkt och då måste jag helt enkelt avbryta laddningen när en cell överskrider 3,65V. Jag har inte kollat så mkt på laddaren, den kanske går att ställa in eller så kan jag lura den genom att ändra motståndet i temperatursensorns ledning så att laddaren tror att batteriet är 88 grader Smile

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-12-16 00:11:02    Rubrik: Svara med citat

Observera att huanyu-batteriet inte får laddas ur snabbare än 2C. Enligt databladet är inte ens tillfälliga höga peak-strömmar tillåtet.
Thundersky påstås klara upp till 10C under kortare stunder.
Om det beror på att huanyu är ärligare/konservativare i sina datablad än Thundersky, eller att det finns en verklig skillnad i de två typerna av batteri är omöjligt att säga..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-12-16 01:19:35    Rubrik: Svara med citat

Ja jag har sett den skillnaden, med elscootern (160A huvudsäkring) kommer jag alltså bara upp till 1,6C max.

Men jag har nu också sett att höljet av TS verkar vara lite mera gediget för de ligger nu hos en kompis som sk bygga BMS:en och som även har TS batterier för att jämföra, så det är mkt möjligt att TS har bättre kvalitet. Vi får se med tiden.

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-12-16 02:06:04    Rubrik: Svara med citat

TS verkar ha ett väldigt "blandat" rykte. Vissa har tydligen haft stora problem med dåliga celler från TS.
Det är nog omöjligt att säga vilken tillverkare som är pålitligast. Det ska bli intressant att se vilka resultat du får.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-04-20 22:53:30    Rubrik: Svara med citat

Nu sitter LiFePo batterierna är provisorisk monterade och accelerationen är helt fantastisk, och toppfarten minst 60 km/t, nya BMSen är ännu inte på plats och batterierna de sitter ännu inte defiitivt fast, men det är redan väldigt roligt och lovande!



Det finns gott om plats kvar farmför där det tredje NiCd Saftbatteriet satt



BMS som ännu inte är monterad dit:


BMS inkopplingen


Riktig kul att axa 0 till 45 mot en backe som jag knappt orkar cyckla uppför! Om de ligger något grus kvar på vägen hörs bakhjulet slira lite upp till 30 km/t när man axar .

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-04-21 09:12:41    Rubrik: Svara med citat

Kontrollera att det är OK att dessa batterier ligger ner.
En del bla Thundersky anger stående montage.

Du bör nog oxå ha spännband som håller ihop packen
då de gärna sväller upp.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-04-21 09:36:23    Rubrik: Svara med citat

Jag tror de är ganska annorlunda uppbyggda än thundersky celler faktist. Finns ingen varning i databladet att de ska användas stående eller liknande,

Inuti det rätt bräckliga ABS plasthöljet sitter 5 st 20Ah pack parralelkopplade och ihopptejpade, ganska lika de i den här tråden: http://elbil.forum24.se/elbil-about1095.html

Jag har öppnat alla celler och satt lite stöddämpande material rund cellerna på hörnen så att de inte kunde röra sig inuti höljet längre, annars fanns de ca 5mm rund de så de måste svälla väldigt mkt innan höljet sväller och så långt tror jag inte man bör komma. Tejpen som håller ihopp cellerna skulle nog inte heller må bra av det.

Här kan man se cellerna och min extra stöddämpning:




Scootern går f.ö. som aldrig förr, axar från stillesående till 45 km/u i en backe som jag inte lätt cyklar uppför Smile

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.