Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kommunikationen på rs-485-bussen
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-09 16:54:16    Rubrik: Svara med citat

OBS Jag editerade ovan
glömde skriva att I är konstant 12.1A under 5h förutom de
få tillfällen den stiger under 20sek.

Citat:
men om effekten skall vara konstant

som du kan se är inte effekten konstant
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-09 16:58:35    Rubrik: Svara med citat

Hmm, okej.
Det stämmer dåligt med jonas diagram..
I diagrammet är effekten (ucl_V*ucl_cA) konstant, medan ström och spänning varierar.

Men det kan finnas en logisk förklaring: Körde du en 16A laddning?
Jonas körde en 10A laddning, där effekten måste begränsas till vad en 10A säkring och 230V AC kan leverera, vilket innebär laddning med konstant effekt.

Vid 16A laddning kan laddaren köra fullt ös, och då är det säkerligen laddarens maxström som begränsar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-09 17:31:02    Rubrik: Svara med citat

Kör alltid 10A laddning.

MEN som jag nämnt tidigare:
Det verkar som det varierar en hel del
mellan varje bil beroende på UCL och version
kanske även laddare. Fransoserna har väl
experimenterat lite medan de tagit sig en slurk.

Det vore ju onekligen bäst att använda laddarens
maxeffekt hela tiden för att få snabbaste laddförloppet.

Julle brukar kunna en hel del om laddning.
Han kanske har bättre besked.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-09 17:50:06    Rubrik: Svara med citat

Det måste vara förklaringen, för effekten i Jonas diagram är väldigt konstant: 1,4kW under hela fas 1.
Kanske de lagt det på den nivån för att inte 10A säkringen ska gå om DCDC kör för fullt samtidigt?
Lustigt att olika bilar av samma modell kan variera så mycket.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-09 18:08:38    Rubrik: Svara med citat

Även 16A laddning är väl effektbegränsad?
Så här är högspänningen kopplad förresten:
Kod:

+--------XXX-----YYY----+--------+--------+--------------+
|   kontaktor  ström-   |        |        |              |
|              sensor   |        |        |              |
|                      +++      +++      +++             |
|                      |||      |||      |||             |
|                      |||      |||      |||  Säkringar  |
|                      |||      |||      |||             |
|                      +++      +++      +++             |
|                       |        |        |              |
_  B                    |        |        |              |
-  a                 +--+--+  +--+--+  +--+--+      +----+----+
_  t                 |     |  |     |  |     |      |         |
-  t                 |DCDC |  |UCL  |  |Ladd-|      |Hackare  |
_  e                 |     |  |     |  |are  |      |         |
-  i                 +--+--+  +--+--+  +--+--+      +----+----+
|                       |        |        |              |
|      kontaktor        |        |        |              |
+--------XXX------------+--------+--------+--------------+

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-09 19:14:00    Rubrik: Svara med citat

Tack!
Allt är isolerat från bilens chassi?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-09 19:41:58    Rubrik: Svara med citat

Ja, det ska det i alla fall vara...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-09 20:30:48    Rubrik: Svara med citat

Njae, konstant effekt, nej det är det inte.
Kollar man med en effektmätare vinglar den runt lite hursom, medel är ca 2000-2100W, under uppstart drar den ca 2800W under några sekunder även om den står i 10A läget.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-09 20:42:40    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
Njae, konstant effekt, nej det är det inte.
Kollar man med en effektmätare vinglar den runt lite hursom, medel är ca 2000-2100W, under uppstart drar den ca 2800W under några sekunder även om den står i 10A läget.

Det vi funderar på är om vissa modeller har konstant effekt och andra inte. I diagrammet Jonas postade ser det verkligen ut som att laddaren skickar in konstant effekt i batteriet.

När du mäter effekten, mäter du på kablarna till batteriet i bilen eller vid vägguttaget?
Mäter man vid vägguttaget är det nog naturligt med lite variationer. Laddarens effektivitet lär variera med batterispänningen. DCDC och annat smått och gott kan säkert påverka.
Uppstartsströmmen är säkert för att ladda kondensatorerna i laddaren.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-09 20:49:12    Rubrik: Svara med citat

Det är i vägguttaget, jag kan nog gå ed på att effekten in i batteriet inte är konstant... något fuffens har laddaren för sig eftersom jag har sett strömvariationer på alla bilar jag servat ~25-30st, varierande UCL-laddare-DcDc.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-09 20:52:34    Rubrik: Svara med citat

Så konstant något kan bli i Renaultvärlden kanske?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-09 22:17:49    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
pm_dawn i en annan tråd skrev:
UCL byter fas antingen vid räknade Ah eller tröskelspänning.
Jag ska nog försöka provcera fram Ah-styrt omslag också och lyssna på rs.485. Jag har antagligen bara sett spänningsstyrda omslag. Ge UCL 12V lägre spänning genom att omväntseriekoppla ett bilbatteri till UCL:s ingång? Batterierna är nyvattnade så de borde väl tåla det en gång i alla fall?

dA ska det givetvis vara. Inte cA. Tyckte bara att 3,8 A känns lite, borde det inte vara 5 A? Fast laddaren kanske stryper fas2strömmen också om man kör i 10A-läge. Det är på TODOlistan att logga en 16A-laddning.


Tror inte du skall prova att dra ner spännigen med 12v.
Om du kollar din kurva så ser du att spänningen stiger ganska snabbt sista biten, om du skulle låta den sticka iväg upp till 164 innan bytet av laddfas tror jag inte att batterierna mår bra av det. Du kanske skulle kunna få ut ca 2-3min laddning till innan batterierna kommer upp i de 164 som det blir. och frågan är om du lyckas med att se laddfasbyte via ah då.

Det kanske är bättre om du bara kör en liten sväng ca 5ah och sedan laddar för att se vad som händer kanske kommer spännigen inte upp lika snabbt då och den kanske byter laddfas via räknaren då.

Går det att progga i UCL 8.5 ????

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-09 22:34:27    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Så konstant något kan bli i Renaultvärlden kanske?


Skulle du kunna plotta ett diagram där du multiplicerat ucl_V och ucl_dA så att vi ser eventuella effektvariationer?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-09 22:51:53    Rubrik: Svara med citat

Naturligtvis:

Fast den får mig att tvivla på att det verkligen är dA som är enheten. Om laddaren drar dryga 2 kW från 230V, så bränner den mer än 700W till värme, och så varm blir den inte riktigt. Tror inte heller att DCDC kan sätta i sig den effekten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-09 22:55:37    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Tror inte du skall prova att dra ner spännigen med 12v.
Om du kollar din kurva så ser du att spänningen stiger ganska snabbt sista biten, om du skulle låta den sticka iväg upp till 164 innan bytet av laddfas tror jag inte att batterierna mår bra av det. Du kanske skulle kunna få ut ca 2-3min laddning till innan batterierna kommer upp i de 164 som det blir. och frågan är om du lyckas med att se laddfasbyte via ah då.

Det kanske är bättre om du bara kör en liten sväng ca 5ah och sedan laddar för att se vad som händer kanske kommer spännigen inte upp lika snabbt då och den kanske byter laddfas via räknaren då.

Går det att progga i UCL 8.5 ????


Nej det stämmer, spänningen sticker rätt fort när det är fullt. Är nog enklare att skruva UCL:s räknare genom att forcera ström genom strömsensorn med ett nätaggregat, det har jag gjort tidigare. Kör ner 35 Ah, dra ytterligare 35Ah utan att det kommer från batteriet.
Eller tömma batteriet utan att UCL får veta kanske är ännu enklare.

Progga? Menar du ändra på räknare mm, så borde det väl gå med XR25 eller likande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-09 23:58:12    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Naturligtvis:

Fast den får mig att tvivla på att det verkligen är dA som är enheten. Om laddaren drar dryga 2 kW från 230V, så bränner den mer än 700W till värme, och så varm blir den inte riktigt. Tror inte heller att DCDC kan sätta i sig den effekten.

Snyggt!
"ganska" konstant, men en del variationer är det ju.

Nej 700W är lite väl höga förluster.
Men om vi säger att DCDC, UCL och annat smått och gott drar 300W så är vi uppe i 1600W. Om laddaren har en effektivitet på 80% så landar det hela på 2000W från eluttaget.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-08-10 08:28:13    Rubrik: Svara med citat

Har läst nånstans att laddaren har en effektivitet på 92% och att effektfaktorn är 96% vid full last.
...tror det var på det franska forumet
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-10 15:02:12    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
pm_dawn skrev:
Tror inte du skall prova att dra ner spännigen med 12v.
Om du kollar din kurva så ser du att spänningen stiger ganska snabbt sista biten, om du skulle låta den sticka iväg upp till 164 innan bytet av laddfas tror jag inte att batterierna mår bra av det. Du kanske skulle kunna få ut ca 2-3min laddning till innan batterierna kommer upp i de 164 som det blir. och frågan är om du lyckas med att se laddfasbyte via ah då.

Det kanske är bättre om du bara kör en liten sväng ca 5ah och sedan laddar för att se vad som händer kanske kommer spännigen inte upp lika snabbt då och den kanske byter laddfas via räknaren då.

Går det att progga i UCL 8.5 ????


Nej det stämmer, spänningen sticker rätt fort när det är fullt. Är nog enklare att skruva UCL:s räknare genom att forcera ström genom strömsensorn med ett nätaggregat, det har jag gjort tidigare. Kör ner 35 Ah, dra ytterligare 35Ah utan att det kommer från batteriet.
Eller tömma batteriet utan att UCL får veta kanske är ännu enklare.

Progga? Menar du ändra på räknare mm, så borde det väl gå med XR25 eller likande.


I UCL 7.18M som jag har kan man programmera om svartalådan värden direkt genom att gå in i det som kallas ingångar och utgångar, Det måste man ha en XR-25:a för att göra på UCL7 men den menyn som man får ser väldigt lika hemliga i UCL8, så jag tänkte att det kanske gick att progga om vissa värden i Hemliga menyn.
Om det finns ett vy i hemliga slingan som har en adressangivelse så testa ett hålla in torkarknappen en liten stund för att kunna ädra värden. Jag har ingen UCL8 att leka med så jag vet inte hur dom fungerar. Men jag vet att UCL 7 går att programera om på detta sätt, bara man vet vilken adress i minnet som är vad. Men det står flera saker i manualen om detta. Och på UCL8 borde det vara enkelt att jämföra eftersom man har flera värden som visas i klarspråk där.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-17 22:26:18    Rubrik: Svara med citat

Så, nu har jag kört en omgång till.

Laddning från indikerat 25Ah med en byggfläkt inkopplad direkt på batteriet bakom strömsensorn för att simulera ökad kapacitet hos batteriet, för att provocera fram styrande räknares omslag till fas 2. Fläkten drog 7A och satt inkopplad knappt 3 timmar, så att den skulle ta 20 Ahfrån batteriet.

Besvikelse. logometerbyten gick upp till 100% och laddaren fortsatte att trycka på med fas1 en timme till, tills spänningen steg till 152 V. Då slog den över som vanligt.
Enda skillnaden var att logometervärdet nådde 100 % tidigare i kurvan, och Ahvärdet ( vred på tändningen då och då och kollade) stannade tidigare, på 81 Ah (laddar 79 i vanlig fall) trots att laddaren hällde i minst 10 Ah till inom fas 1.
Styrande räknaren verkar enbart styra visningen, inte laddaren.

Jag har laddat upp en fil, en blandning av anteckningar och beskrivning av protokollet. Protokollbeskrivning_RS.485.pdf, ligger i Renaultmappen

Frågor, tips och synpunkter mottages tacksamt.

Diagram:


Det står dW, deciwatt, fast det ska vara DaW, dekawatt, omräknat till detta för att hamna i samma skala som övriga kurvor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-18 08:37:08    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Mycket bra Info.
Då vet vi ju med ganska stor säkerhet att UCL:endast kan styra laddaren via spännignsdatat.
Jag gjorde ett litet liknande test häromkvällen genom att kolla på styrande räknaren i min hemliga och den gick ned till noll men laddning i fas 1 fortsatte. Så det verkar ju stämma överens med dina resultat.

Det skulle vara intressant att se hur informationen rör sig om man skulle ha en snabbladdare (charly) inkopplad. Det borde ju då gå info via diagnosporten ist. Undrar om den också bara byter vid spänning eller om den kan något mer.
Kanske samma data går både via RS485 och Iso.

Nu verkar ju Laddaren bara ha en uart och den kommunicerar både via RS485 och Iso via samma uart, men har en liten switch som väljer vilket interface som skall prata/lyssna så där kanske det inte spelar någon roll vilket interface som den lyssnar på.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 4 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.