Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kommunikationen på rs-485-bussen
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-07-27 08:10:09    Rubrik: Svara med citat

Koden till ardiuno kan jag bjuda på här, det är inte speciellt avancerat, och det mesta knyckt från exemplet för UDP-librariet:
Kod:
#include <Ethernet.h>
#include <UdpRaw.h>
/* UdpSendRaw.pde: Example how to send packets over UDP using the UdpRaw library
 * to check for received packets on Unix-ish setup, execute:
 * sudo tcpdump -ien0 "udp port 8000"
 * bjoern@cs.stanford.edu 12/30/2008 */

/* ETHERNET CONFIGURATION
 * ARDUINO: set MAC, IP address of Ethernet shield, its gateway,
 * and local port to listen on for incoming packets */
byte mac[] = { 0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xFE, 0xED }; //MAC address to use
byte ip[] = { 10, 0, 0, 2 }; // Arduino's IP address
byte gw[] = { 10, 0, 0, 1 };   // Gateway IP address
int localPort = 514; //local port to listen on

/* TARGET: set this to IP/Port of computer that will receive
 * UDP messages from Arduino */
byte targetIp[] = { 10, 0, 0, 33};
int targetPort = 514;

byte packet[1500] = { '<','1','9','1','>','/',' '}; // local7.debug
byte message;
int i = 7;
int waited=0;

void setup() {
  Ethernet.begin(mac,ip,gw);
  UdpRaw.begin(localPort);
  Serial.begin(10400);
}

void loop()
{
  if (Serial.available() > 0)    // Tecken finns
  {
    waited = 0;
    message = Serial.read();
    packet[i]   = hex2char((message & 240)>>4);
    packet[i+1] = hex2char(message  & 15);
    packet[i+2] = ' ';
    i += 3;
  }
  else if  (waited ==1 )         // Tecken fanns inte sist heller, sänd.
  {
    if (i > 7)
    {
      i--;    // Point at last space
      packet[i] = '\0';
      UdpRaw.sendPacket(packet,i,targetIp,targetPort);
      i=7;
      if (packet[5] == '/')
      {
        packet[5] = '\\';
      }
      else
      {
        packet[5] = '/';
      }
    }
  }
  else                          // Tecken fanns sist, men inte nu, vänta in.
  {
    waited=1;
    delay(10);
  }
}
char hex2char ( int hex )
{
  hex = hex & 15;
  if (hex <=9)
  {
    return (hex+48);
  }
  else
  {
    return (hex+55);
  }
}

Schemat är enkelt: MAX ttl-utgång kopplad till Arduinos serieingång. Allt sitter på ett breadboard. Arduinos ethernetshield sitter på. Sedan en Linuxlaptop kopplad till detta, med syslogd som stoppar det i en fil. Sedan en mängd perlskript som tolkar.
Batterierna kom i igår, ska bara rostskydda lite när bilen ändå är upphissad. Sedan köra en sväng för att tömma batterierna och kolla om Pertti-bryggningen håller.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-07-27 08:12:57    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Jag skall se om jag kan hooka upp ett skåp och titta på diagnosporten också innan jag skickar tillbaka den.

Ja, bra, det är väl antagligen det det hänger på om jag kan börja lyssna där.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-07-28 06:59:11    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
----. Det verkar som att UCL 8.x har någon lite mer avancerad datasession mellan sig och laddaren än var UCL 7.x har.-----/Per


Hej Per!
Du har väl sett bladet (som ngn lade upp) om hur man ställer underhållsladdning med UCL 8 resp UCL7? Detta kan vara en viktig bit för att knäcka skillnaderna! Jag har bladet utskrivet. Häls/Lars

Hej Jonas!
Kul att Du kämpar på! Detta är intressant grundförskning! Har Du nytta av Julles och min XR25:a så låna den (Per har den) om det gagnar Dig.
Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-07-31 19:04:22    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag bränt två MAX481, de gillar inte att ha spänning in på databussen utan att jord är anslutet. Lätt hänt på ett breadboard. En kvar.

Har nu fullständigt knäckt kodningen på ramarna till displayen, förutom de meddelanden som är hårdkodade. Har inte orkat kolla igenom koderna till alla dessa.

Har dessutom hittat två ramtyper där UCL och laddare verkar kommunicera under laddning. Inte helt knäckt allt där.
- I den från laddaren finns info om iladdad ström i aktuell "session", laddfas och om laddhandsken är ansluten.
- I den från UCL finns info om temperatur, spänning, ström, logometerns utslag (!), och ett par fält som kan ha med kontaktorer, kylpump eller ventilationspump att göra.

Tyvärr inget kommando för laddström, spänning eller fas. Kan detta gå på diagnosbussen? För det borde väl ändå vara UCL som styr laddningen?

Jag har gjort en sammanställning om någon skulle vilja titta, men jag får inte filuppladdningen att fungera.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-04 14:30:18    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
...Har dessutom hittat två ramtyper där UCL och laddare verkar kommunicera under laddning. Inte helt knäckt allt där.
- I den från laddaren finns info om iladdad ström i aktuell "session", laddfas och om laddhandsken är ansluten.
- I den från UCL finns info om temperatur, spänning, ström, logometerns utslag (!), och ett par fält som kan ha med kontaktorer, kylpump eller ventilationspump att göra.

Tyvärr inget kommando för laddström, spänning eller fas. Kan detta gå på diagnosbussen? För det borde väl ändå vara UCL som styr laddningen?


Hur menar du med inget kommando ang laddström, spänning ?
UCL:en skickar ju Spänning och ström skriver du ju....
Jag tror att det kan vara så att laddaren helt enkelt har laddkurvan inproggad och att den utifrån vad UCL:en skickar gör olika saker, den använder ju helt klart temperaturuppgiften till något, typ att räkna ut tröskelspänningen, Den kanske tar på sig uppgiften att byta fas själv.
Utifrån den spänningsuppgift som UCL:en skickar.
Har du sett om laddningen startar med någon speciell ram som innehåller vilken typ av laddning som skall göras. Alternativt har du sett vad som händer precis i början då laddaren först gör en spänningsbegränsad laddning för att mata DCDC till 12v batteriet och sedan övergången till Effektbegränsad normalladdning ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-06 22:29:38    Rubrik: Svara med citat

Jag har laddat lite mer nu och då varit i eller omkring bilen nästan hela tiden. Det jag har märkt är att det med ganska jämna mellanrum verkar som om laddaren begär att DCDC skall slås av och att den mäter strömmen under en viss period och jämför med UCL:ens uppgifter.
Har du sett något som skulle kunna tyda på det i spårningarna.

Jag märker detta genom att evakfläkten går lite långsammare när DCDC är avslagen, och att det enligt hemliga menyn går in 15A istf 13A i batteripacken. Plus att DCDC knäpper till som den gör när den slås av och på. Den är av i ca 5-10 sekunder.

(Edit)
Det skulle kunna vara så enkelt att UCL:en tycker att spänningen på 12v är tillräckligt hög och därför slår av DCDC, men tvingas sedan slå på den igen ganska raskt eftersom batteriet inte håller spänningen uppe själv(jag har ett ganska dåligt 12v batteri)

Kanske borde in under laddnings topics kanske ?
(/edit)


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-06 22:48:53    Rubrik: Svara med citat

Kan det vara så att laddaren vill att DCDC ska vara avstängd för att den inte ska påverka mätningar på batteripacken?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-07 11:47:47    Rubrik: Svara med citat

Jag har kollat PakTrkr data igen och kan konstatera att
A stiger under 20sek till lite olika värden från att normalt
ligga på 12.1-12.9A

Tidkod, ström
14.30.00-14.30.20 15.3A
-
14.32.24-14.32.44 16.1A
-
14.41.36-14.41.56 14.5A
-
14.44.25-14.44.45 13.7A

osv varierande 13.7, 14.5, 15.3, 16.1A

Efter ett tag minskar detta och mot slutet
nästan helt och endast under 10sek.

Tror att den mäter 12V batteriet under denna tid
för att se laddstatus snarare än batteripacken.
DC/DC ligger ju annars på under hela laddtiden
för att driva pumpar fläktar mm.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-07 12:00:38    Rubrik: Svara med citat

Ja det var precis som jag hade uppfattat det.

Men jag tror att det är laddstömmen till packen som mäts vid dessa tillfällen. Jag tror att laddaren begär till UCL att DCDC skall stängas av för att laddaren vill kontrollmäta hur mycket ström den trycker ut och matcha det mot vad UCL säger att strömsensorn har mätt.
Detta skulle inte gå att jämföra om DCDC var på eftersom laddaren matar den också.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-07 15:14:57    Rubrik: Svara med citat

HM tveksamt ,men kanske!
Borde det inte räcka med att bara kolla med strömsensorn
in resp utström. Varför kalibrera hela tiden, det borde väl
vara gjort på fabrik från början.

På en del loggningar sker denna strömökning endast någon
eller några ggr på flera timmars laddning.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-07 19:40:57    Rubrik: Svara med citat

Kan det inte helt enkelt vara så att dcdc slår till och från beroende på last på 12v:en och 12v batteriets laddststus? Jag såg inget som tydde på någon styrning av dcdc från laddaren. Det måste väl i så fall gå via ucl?
Däremot har jag sett samma variationer i strömmen som ni sett. Fast det ligger inom ramen för vad dcdc kan behöva tycker jag.

Har inte mina data tillgängliga igen förrän om några dagar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-08 22:04:25    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Jag har kollat PakTrkr data igen och kan konstatera att
A stiger under 20sek till lite olika värden från att normalt
ligga på 12.1-12.9A

Tidkod, ström
14.30.00-14.30.20 15.3A
-
14.32.24-14.32.44 16.1A
-
14.41.36-14.41.56 14.5A
-
14.44.25-14.44.45 13.7A

osv varierande 13.7, 14.5, 15.3, 16.1A

Efter ett tag minskar detta och mot slutet
nästan helt och endast under 10sek.


Vad är detta för ström? Är detta laddströmmen till batteriet? Är DCDCns ström inkluderad eller exkluderad från dessa siffror?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-09 00:17:40    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Är detta laddströmmen till batteriet?

japp
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-09 14:00:12    Rubrik: Svara med citat

Har nu gjort ett antal diagram över värdena som finns i ramarna som går under en laddning.
Att strömmen varierar efter dcdc:s förbrukning känns det inte som när man ser diagrammet. Variationen är nog bara för att laddaren ska kunna hålla konstant effekt när spänningen stiger.



värden som börjar på cha kommer från laddaren, de som börjar på ucl kommer från UCL. Detta en gissning som bygger på vilka värden som verkar finnas i de två ramtyper jag sett. Temperaturen och logometern borde bara UCL ha en aning om.
Kod:

cha_cap    Laddad kapacitet. Verkar dock vara i 1,5 Ah-steg ungefär...
cha_typ    Laddningstyp 0=2kW 6 = överladdning
cha_pow    Kraft ansluten till handske
ucl_temp   Temperatur, grader
ucl_V      Spänning, volt
ucl_cA     ström, cA ? Känns som värdet är lite lågt.
ucl_logo   logometerns ställning. Vad nu den ska här att göra, men värdena stämmer bra.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-09 14:50:05    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Citat:
Är detta laddströmmen till batteriet?

japp

Men är strömmen till DCDC inkluderad eller exkluderad från denna ström?

Snyggt diagram! Ger svar på en del frågor om hur laddaren fungerar.
Varför tycker du värdena på laddström är låga? Om man förutsätter att enheten är 0,1A (dA för deciAmpere) så blir det ju ca 4A konstant laddström under fas2 i laddningen, vilket väl stämmer rätt bra?
Dina batterier var inte helt tomma när du började ladda, och laddströmmen sjunker med stigande batterispäning. Max laddström till ett tomt batteri är säkerligen nånstans kring 13-15A.

cha_cap verkar stämma rätt bra med ucl_cA tycker jag. Tre timmar med ~10A laddström ger ca 30Ah. cha_cap ser ut att visa något lägre. Kanske värmeförluster i batterierna under laddning är borträknade från cha_cap?

En fråga: Exakt hur lång tid är det mellan det att laddaren går över till fas2 och det att laddningen är klar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-09 15:36:07    Rubrik: Svara med citat

PakTrakr-ström mäts över batterikretsen
med separat Hall-effekt mätare.
DC/DC är inte med i denna krets.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-09 15:51:29    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn i en annan tråd skrev:
UCL byter fas antingen vid räknade Ah eller tröskelspänning.
Jag ska nog försöka provcera fram Ah-styrt omslag också och lyssna på rs.485. Jag har antagligen bara sett spänningsstyrda omslag. Ge UCL 12V lägre spänning genom att omväntseriekoppla ett bilbatteri till UCL:s ingång? Batterierna är nyvattnade så de borde väl tåla det en gång i alla fall?

dA ska det givetvis vara. Inte cA. Tyckte bara att 3,8 A känns lite, borde det inte vara 5 A? Fast laddaren kanske stryper fas2strömmen också om man kör i 10A-läge. Det är på TODOlistan att logga en 16A-laddning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-09 16:06:43    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
PakTrakr-ström mäts över batterikretsen
med separat Hall-effekt mätare.
DC/DC är inte med i denna krets.


Ja, men det förklarar ju saken!
Under laddningen så går ju en viss ström från laddaren direkt till DCDC. Resten går in i batterierna.
Om laddaren temporärt stänger av DCDC under laddningen så kommer alltså den ström som skulle ha gått till DCDC att gå till batteriet istället, vilket syns i PakTrakr som en lite högre laddström under en kort tid.

Det diagram som jonas postade verkar inte ha några nämnvärda variationer i laddströmmen, vilket tyder på att UCL mäter hur mycket ström som kommer från laddaren. Den vet ej hur mycket av detta som som går till batterierna och hur mycket som går till DCDC.
Kan det stämma?

Detta skulle då kunna förklara varför DCDC stängs av lite då och då under laddningens gång: UCL kan bara göra pålitliga spännings och strömmätningar om DCDC är avstängd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-09 16:29:22    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Den vet ej hur mycket av detta som som går till batterierna

Jo då det sitter en strömsensor på batterikretsen som mäter i och urladdad
ström alltså inte den som jag skrev om förut (tillhör PakTrkr).
Hur och när den mäter på denna vet jag dock ej.

Citat:
och laddströmmen sjunker med stigande batterispäning


inte linjärt, däremot finns det ju en maxeffekt på laddaren så den
sänker ju när spänningen stiger mycket eller när den blir för varm.
Ännu en gång från PakTrkr laddström under 5.5h fas1 12.1A
start 1.560W 1h, 1.621W 2h, 1.661W 3h, 1.689 4h, 1.717W 5h, 1.795W
sen minskar det till 11.3A - 10.5A 1.745W - 1.661W mot slutet.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2009-08-09 16:55:14, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-09 16:52:13    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Citat:
Den vet ej hur mycket av detta som som går till batterierna

Jo då det sitter en strömsensor på batterikretsen som mäter i och urladdad
ström alltså inte den som jag skrev om förut (tillhör PakTrkr).
Hur och när den mäter på denna vet jag dock ej.

Intressant!

Citat:
Citat:
och laddströmmen sjunker med stigande batterispäning

inte linjärt, däremot finns det ju en maxeffekt på laddaren så den
sänker ju när spänningen stiger mycket eller när den blir för varm.
Ännu en gång från PakTrkr laddström under 5.5h fas1
start 1.560W 1h, 1.621W 2h, 1.661W 3h, 1.689 4h, 1.717W
5h, 1.795W sen minskar det till 1.745W - 1.661W mot slutet.

Nej inte strikt linjärt, men om effekten skall vara konstant och batterispänningen stiger så måste strömmen sänkas. Det syns rätt tydligt i diagrammet jonas postade.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 3 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.