Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Batteri som reverserar??

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2008-08-26 18:30:28    Rubrik: Batteri som reverserar?? Svara med citat

När ett batteri reverserar får man mycket märkliga registreringar på PakTrakr. Plötsligen hoppar spänningen upp från 1.4 V till 6.9V eller 7.5 V.
Dessa registreringarna stämmer förutsatt att man sätter ett minus framför. Jag har kollat med separat mätanordning.

Ett av mina batterier laddades av misstag baklänges!!!
Vi trodde att det var förlorat efter den misshandeln.
Lustigt nog så överlevde det. Dessutom så var kapaciteten nästan högre än de övriga batterierna.
Batteriet hade dock fått en minnesförlust.
Det tog flera upp och urladdningscykler innan det följde de andra batterierna på ett adekvat sätt.
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-27 00:14:07    Rubrik: Svara med citat

C 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8
B,41,55,55,56,17,42,55,54,H,72,40,37,41,180,75,44,43,E,0,49,16,0,0,0,0,P,375,50,65,1,T,36,7,22,5,53,-214,
B,40,54,55,56,70,41,55,54,H,72,40,37,41,180,75,44,43,E,0,33,16,0,0,0,0,P,426,50,65,1,T,41,7,22,5,53,-856,
B,39,54,55,56,70,41,55,54,H,72,40,37,41,180,75,44,43,E,0,33,16,0,0,0,0,P,424,50,65,1,T,46,7,22,5,53,-868,

Jag körde oxå ett batteri i botten häromdan, och fick dessa rader i pt
Batteri C1 C5 C6 hade haft dålig kapacitet ett tag, ca 50Ah och det var dags
att byta så jag tänkte kolla vad som hände när man körde i botten.
C5 sjönk till 1,7V och 5 sek senare 7,0V - är det minus då?

Batterierna faller väldigt snabbt vid belastning, en halv min tidigare vid
låg belastning såg raden ut som nedan

C 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8
B,59,59,59,61,53,57,60,59,H

När jag senare försökte ladda C5 separat efter djupurladdning
blev det varmt mot slutet av laddningen, och värmen avtog inte
fast jag kopplat bort laddningen utan jag fick ställa batteriet i en
låda med kallvatten för att det inte skulle smälta, en cell självurladdade
häftigt, inte ren kortslutning för då hade nog batteriväggen smält direkt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-02 10:52:30    Rubrik: Svara med citat

Batteriet i tidigare inlägg, C5 där en cell självurladdade snabbt
med kraftig värmeutveckling, hade jag helt räknat ut som en 5V-are.

När jag mätte på batteriet som stått ute några dar hade spänningen
stigit till över 6V, så jag gav det en chans till. Började med att ladda
ur det helt, vilket tog ovanligt lång tid. När det var tomt satte jag
det på 5A laddning tills alla celler kommit igång (ca 6.5V).

Ökade till 11A, som mitt nyinköpta labbagg från Kjell klarar vid 8V.
Allt verkade frid und fröjd, batteriet höll sig kallt och fick i sig ca 90Ah
Sen steg tempen ganska snabbt på en sida av batteriet, så jag kopplade
bort laddningen trots att inte spänningen hunnit upp till 8.2V.
Då började det genast knastra och lukta brännt, snabbt ut med batteriet
i en balja vatten för att kyla ner det. Nu är det en 5V igen, för gott antar
jag, och man kan bara vara glad att det inte satt i bilen när det gick sönder

Det man kan konstatera är att:
Ett batteri består av 5 celler och dessa kan vara väldigt olika.
Det verkar vara i slutet av laddningen som de flesta skador uppstår.
Det verkar hända något i batteriet när laddningen kopplas bort.
Det går inte att förutse vilka batterier som kommer att fallera.
När det går åt helvete går det dj-ligt snabbt och luktar illa.
När en cell blir varm före de andra vid laddning skall man se upp.
(detta kan bara kollas om batteriet laddas utanför bilen)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2008-09-02 15:21:15    Rubrik: Svara med citat

Således har Du exakt samma erfarenheter som jag.
Vg se "Paktrakr vid batterihaveri".
Jag behövde dock inte uppleva att batteriet hettade upp.
När ett batteri har havererat, så kan man initialt ladda upp det, men det kommer alltid att sjunka i spänning långt före de andra i samband med belastning.
Misstänker man att man fått en 5 voltare, så ska den nog betraktas som sådan, ända till den har mätts upp under kontrollerade former.

På Din fråga om när Du registrerar 7V, så har Du rätt, ja det är minus.
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.