Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


EVT-4000e & EVT-168
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sprett
intresserad


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 34
Ort: Karlshamn

InläggPostat: 2014-03-19 20:35:03    Rubrik: Svara med citat

Lukten är jag ganska säker på kommer ifrån motorn. Motorn är aldrig bytt på den, jag köpte den med bara 5 mil på mätaren, nu har den gått 250.

Kände på motorn och den var ganska varm, controllern var inte varm alls. Kablarna kände jag inte på. Men det har hänt nåt rent mekaniskt inne i motorn, den snurrar trögt som fasiken. Det i sin tur har väl överhettad motorn. Hade också sipprat ut lite olja eller guck ifrån motorn.

Får väl pröva att riva isär skiten nån dag när tid och tålamod räcker till....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-03-19 21:50:19    Rubrik: Svara med citat

Bara att hoppas på att inga lindningar eller kablar bränt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sprett
intresserad


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 34
Ort: Karlshamn

InläggPostat: 2014-05-31 16:36:54    Rubrik: Svara med citat

Idag rev jag isär motorn på min moped och det var sannerligen ingen vacker syn. Där har varit varmt, rejält varmt. 5 av de 8 kolen var "fastsvetsade" i sina spår. Och kablarna till dessa var förstår rätt svarta skulle man kunna säga. Själva lindningarna i motorn var också rätt svarta men verkar inte ha brunnit av på nåt ställe vad jag kan se. Lukten i motorn var riktigt jävla vedervärdig också...! Antar att allt hopp är ute för den här motorn så vad gör jag nu? Johnny, har du nåt lager av gamla bakhjul kompletta med motor? Smile Tog ett gäng bilder på det hela men är lite osäker på vilken storlek de bör vara. Prövar väl att skicka upp dem...









[/img]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-05-31 17:43:34    Rubrik: Svara med citat

Usch, ser inte roligt ut.
Har tyvärr ingen erfarenhet av att laga dessa motorer, men det ser väl knappast ut som något man kan fixa på nåt enkelt sätt, den får nog klassas som död...
Har tyvärr inga motorer, det finns ju 10-tummare att få tag i hos t.ex. Kelly, men då får man byta motorstyrning också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nimala
Passiv


Registreringsdatum: 27 juni 2014
Inlägg: 1

InläggPostat: 2014-06-27 11:01:02    Rubrik: Svara med citat

Tittar på denna: http://www.blocket.se/vi/53973850.htm

Men den har gått väldigt långt och hur ofta behöver batterierna bytas? Var hittar man nya batterier och vad kostar de?

Något att satsa på?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-06-27 16:59:08    Rubrik: Svara med citat

Kan nog räkna med att blybatterierna är kassa, om de inte bytt nyss.
Blybatterier av bra kvalitet kan hålla 3-5 år om man sköter dem och beroende på hur mycket man kör.
I dagsläget är det inte väldigt mycket dyrare att byta till Litium och då får man både betydligt längre livslängd och längre körsträcka.
Är dock inte det allra enklaste om man är nybörjare, måste till batteriövervakning (BMS) mm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3203
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-25 17:43:27    Rubrik: Svara med citat

Köpte en 4000e idag för inga pengar alls. Helt ny motor och bakdäck men gelackar i halvdant skick.
Laddat ett par timmar med riktig laddare och provkörde. 39km/h utför och 33km/h uppför med blinkande batterilampa.

Hur mycket spänning tål en sådan, skulle mitt 15S li-po kunna passa? Eller vad är alternativet?

ÄHur långt kommer man per Ah eller ska vi räkna kWh?

(ska söka runt lite med, har bara precis provkört och är nöjd att den ens fungerade) Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3203
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-25 20:03:31    Rubrik: Svara med citat

Jodå det gick bra. 52kg lättare! och 50km/h i lågeffektsläget och nästan 60km/h i powerläget.

Nu vart den riktigt pigg, frågan är hur det håller. Gillar konceptet annars.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-08-25 21:32:52    Rubrik: Svara med citat

Ska funka med det batteriet, har själv kört en på 72V, inte så länge i och för sig. Men det är flera som kör på 5 blyackar utan problem.

Drar nog en 35-40 Wh/km.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3203
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-26 07:47:38    Rubrik: Svara med citat

Låter ju lovande så långt.

Nästa steg blir att renovera bromsoken så de inte kärvar. Beläggen skall gå att få tag i iaf, det är ju positivt Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-08-26 13:34:36    Rubrik: Svara med citat

Har nog belägg liggande om det skulle behövas..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3203
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-27 07:00:34    Rubrik: Svara med citat

Maskinen verkar fungera okej, men har lite småtricks för sig. Igår gick inte motorn om lyset var tänt osv. Gissar på att det sitter lite switchar här och var som slår av gasen om man tex bromsar.

Trevlig pryl som i kombination med min 1.2kW laddare ger en total användbarhet som är hyfsat hög Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-08-27 14:30:21    Rubrik: Svara med citat

Ja, sitter en switch på varje bromshandtag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3203
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-27 17:26:29    Rubrik: Svara med citat

Helt okej fjutt. Drar ca 90A under acceleration och i häraden 30A fullgas 55km/h plan mark.

Teoretisk räckvidd på 4.4mil alltså. Helt okej för en 15år gammal pryl Smile




[/img]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3203
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-29 13:17:48    Rubrik: Svara med citat

Om motor inte fungerar med lyset på, vad kan vara fel? Något standardfel tro? Sitter avkänning för bromsswitcharna i controllern? (fattar att brytarna är i handtagen, men vart går sladdarna?)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-08-29 15:59:27    Rubrik: Svara med citat

PMa din mailadress så kan jag skicka servicemanual/kopplingsschema.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3203
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-31 19:13:22    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Om motor inte fungerar med lyset på, vad kan vara fel? Något standardfel tro? Sitter avkänning för bromsswitcharna i controllern? (fattar att brytarna är i handtagen, men vart går sladdarna?)


Glapp i kontakten till baklampan orsakade felet. Nu avhjälpt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3203
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-09-03 08:06:21    Rubrik: Svara med citat

Det visade sig att man utan modifiering kunde byta från 48V blyackar till 15S li-po. Det var perfekt eftersom jag har en 15S 24Ah li-po med BMS och tillhörande laddare på 1kW. Det blev till att göra en liten batterilåda och pussla om i mopeden.

Från en trött sak på 130kg som gick i 33km/h utan lastutrymme till en liten raket på 79.6kg och toppfart på 60km/h. Räckvidden är inte verifierad än, men jag estimerar 35km utefter vad jag laddade i ackarna efter en runda på 15km.











Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.26 sekunder att ladda.