Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


EVT-4000e & EVT-168
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-08-12 11:47:04    Rubrik: EVT-4000e & EVT-168 Svara med citat

I och med att jag startade upp E-motor AB en gång i tiden, kan scootrarna och fortfarande har möjlighet att skaffa fram reservdelar, får den som vill gärna ställa frågor här.

Går också bra att maila på: johnny (snabelA) e-motor.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-08-15 22:38:25    Rubrik: Svara med citat

Länk till servicemanual EVT-4000e:
http://ilbcnu.org/file_share/evt_4000e_maintenance_manual_with_tools.pdf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elwannabe
Passiv


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 4
Ort: Gustavsberg

InläggPostat: 2009-01-27 14:50:26    Rubrik: evt4000e återförsäljare. Svara med citat

Johnny,

Är det någon annan som saluför EVT i Sverige nu?

Har kollat runt på elmopeder och tycker EVT'n verkar gedigen och driftsäker.

m.v.h Nicklas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-01-27 20:52:11    Rubrik: Svara med citat

Nej, tyvärr har de inte sålts i Sverige sedan runt 2005, jag hoppade av 2002 p.g.a. dålig ekonomi (jobbade i 2 år utan lön).
En kille drev det vidare, inte sådär jätteaktivt, sålde vanliga motorcyklar också, gick i konken...

Jag har kvar min 99:a, det första provexet i Europa extrautrustad med specialmotor mm. (90km/h)..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-01-27 22:45:41    Rubrik: Svara med citat

Som väckte starkt habegär när jag provkörde den..... den är pigg
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Blomman
Gäst





InläggPostat: 2009-05-15 07:36:13    Rubrik: Motorproblem Svara med citat

Hej,

jag har en EVT-4000e (2002) som har gått 100 mil, men nu har motorn börjat hacka. Vet du om det är ett allvarligt fel? Går det att reparera eller måste man byta motor? Har redan bytt motor en gång, den första gick trögare och trögare.

(Köpte den för övrigt i Söderköping av Peter Eldhs bil förra året. Han säljer oanvända EVT-4000e av 2002 års modell. http://www.eldhsbil.se/)
Till överst på sidan
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-05-15 08:26:42    Rubrik: Svara med citat

TA BORT LÄNKEN, KLICKA EJ, INNEHÅLLER VIRUS!!!!

Återkommer...

Kan någon ta bort länken till Eldhs bil?
Mitt antivirusprogram skriker som en galning när man klickar på den...

Gällande motorn är det lite svårt att svara på vad som hänt, på en del tidiga motorer fanns ett konstruktionsfel som gjorde att magneter kunde lossa.
Är man lite händig kan det vara möjligt att ta isär motorn och limma/skruva fast de lösa magneterna, jag har dock aldrig gjort detta själv så jag vet inte hur svårt det är.

Skulle det inte gå, har jag nyinköpta fabriksrenoverade motorer i lager med ett års garanti.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mbqmbq
intresserad


Registreringsdatum: 18 maj 2007
Inlägg: 39

InläggPostat: 2009-05-22 06:36:52    Rubrik: Svara med citat

Nu är min EVT såld (var av ca 750 mil på 60V) men ni har väl laddat ner Service Manualen. Finns på

http://visforvoltage.org/page/technical-help/399-downloadable-manuals-and-diagrams

PS Om ni behöver batterier så säljer jag min under säljes DS

/Magnus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gurkan
Gäst





InläggPostat: 2009-08-28 10:58:55    Rubrik: Re: Motorproblem Svara med citat

Hej Blomman.
Jag har också en EVT 4000e (fr 2002) där motorn gick trögare och trögare. Den skall snurra vid beröring, men på slutet gick det knappt att dra runt hjulet för hand. Den hade då gått 126 mil. Jag plockade isär motorn (efter lite råd från Johan Jansson i Uppsala) och fann att magneterna som sitter mellan rotor och stator hade lossnat och låg och kilade fast sig. Efter ett ganska hårt arbete med att rengöra och lätt slipa både magneter och rotor (som i detta fallet inte roterar utan sitter fast på hjulaxeln) limmade jag fast dessa med epoxilim. Därefter återmontering av rotorn i hjulet och sen funkade allt perfekt. Det verkar som dom första motorerna har varit väldigt slarvigt gjorda. Bl a var magneterna "lackerade" el dyl och den lacken hade lossnat bitvis och bidrog förmodligen till haveriet. Jag var tvungen att tillverka ett enkelt specialverktyg för att övervinna de starka krafterna då rotorn tas ur hjulet, och använde också detta vid återmonteringen.

Men nu säger du att motorn börjat hacka? Kan det vara samma problem som jag beskriver ovan eller är det någon annat? Är det ett "mekaniskt" hackande eller är det ett "elektroniskt" dvs får motorn inte en jämn ström el liknande? //


Blomman skrev:
Hej,

jag har en EVT-4000e (2002) som har gått 100 mil, men nu har motorn börjat hacka. Vet du om det är ett allvarligt fel? Går det att reparera eller måste man byta motor? Har redan bytt motor en gång, den första gick trögare och trögare.

(Köpte den för övrigt i Söderköping av Peter Eldhs bil förra året. Han säljer oanvända EVT-4000e av 2002 års modell. http://www.eldhsbil.se/)

Till överst på sidan
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-08-28 22:48:22    Rubrik: Svara med citat

Neodymium magneter måste vara lackade el likn. för att undvika att dom korroderar.
Och sen är de väl så att en av beståndsdelarna, Neodymium är en smula giftigt.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tellyehmaak
Gäst





InläggPostat: 2009-09-02 21:45:12    Rubrik: Svara med citat

Jag har en EVT 4000, men den är i hyffsat dåligt skick.
Batterier och allt fanns, men blinkers och lampor, backspeglar var trasiga/bortslitna och vajern till hastighetsmätaren var av. Kan ju påpeka att den blivit utsatt för stöld, och tändningslåset är skadat. Laddaren saknas också.

Finns det någon som reparerar, finns reservdelar fortfarande, och framförallt, hur får jag igång den nu igen? Kan jag använda någon annan typ av laddare?

Mvh
Johan
Till överst på sidan
Per-Erik
Passiv


Registreringsdatum: 25 april 2008
Inlägg: 3

InläggPostat: 2009-09-20 00:44:17    Rubrik: EVT 4000 (eller bara en controller) köpes! Svara med citat

Hej alla!

Jag har kört EVT sedan 2001 men har nu klantat till det och förstört min controller antagligen. Jag är därför intresserad av att köpa helst bara en cntroller alternativt en moped med intakt controller. Skicka ett meddelande eller ring 070-5738249 om du har eller vet någon som kan ha en att sälja.

Hälsningar

Per-Erik

PS. Konkurslagerförsäljning låter ju också intressant. Är det någon som har en bättre länk än ovanstående. DS
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elektronen
Passiv


Registreringsdatum: 28 augusti 2009
Inlägg: 2
Ort: Mölndal

InläggPostat: 2009-09-20 21:42:55    Rubrik: Till MR Magoo Svara med citat

Så du menar att mina magneter kommer att korrodera, nu när dom inte är lackerade? Dom sitter väl väldigt torrt inne i motorn (?)
Blir det mindre giftigt om dom är lackerade??
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elektronen
Passiv


Registreringsdatum: 28 augusti 2009
Inlägg: 2
Ort: Mölndal

InläggPostat: 2009-09-20 21:50:55    Rubrik: Nya batterier till EVT4000e Svara med citat

Hej.
Jag har köpt ett nytt batteri i till min evt nu i sommar 2009. Det kostade ca 1500 kr och inköptes på TH Petterson i Göteborg. Det var den enda butiken som jag kunde hitta som levererade ett batteri i rätt storlek.
Är det någon annan som har erfarenhet av detta ??

En fråga till: Är motorn på 12 V eller 48 V ? Dvs är batterierna parallellkopplade eller seriekopplade??
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-09-20 22:32:20    Rubrik: Svara med citat

De är seriekopplade, 48V

Köpte du bara 1 batteri?
Ovanligt att bara ett går sönder....
Kan även bli problem med obalans vid laddning/körning när man blandar olika batterityper....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2009-09-21 19:47:24    Rubrik: batteriinköp Svara med citat

Ja, jag vet, han jag sålde sa att det bästa är att byta alla på en gång (speciellt om dom är seriekopplade; och dom kommer slitas fortare om dom är i obalans med varandra) men det skulle kosta mig 5500 kr för 4 st och jag ville inte lägga dom pengarna.
Det är andra gången ett batteri pajar. Det första pajade efter ca 100 mil och därefter började motorproblemen som jag skrev om tidigare. Vid ca 130 mil pajade det andra. Jag undrar just hur länge till de två org.batterierna som är kvar kommer att hålla. Hoppas på att de håller länge //

Johnny J skrev:
De är seriekopplade, 48V

Köpte du bara 1 batteri?
Ovanligt att bara ett går sönder....
Kan även bli problem med obalans vid laddning/körning när man blandar olika batterityper....

Till överst på sidan
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-09-21 21:03:58    Rubrik: Re: Till MR Magoo Svara med citat

elektronen skrev:
Så du menar att mina magneter kommer att korrodera, nu när dom inte är lackerade? Dom sitter väl väldigt torrt inne i motorn (?)
Blir det mindre giftigt om dom är lackerade??


Torrt nja relativt men inte luftätt och i luften finns fukt, tänk kondens.
Och nä jag menar att man ska vara försiktig när man hanterar dom i synnerhet när dom inte är lackerade.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Per
Gäst





InläggPostat: 2009-10-05 18:35:29    Rubrik: Svara med citat

Inresserad av en renoverad motor till EVT 4000-e

Mvh
Per

Skulle det inte gå, har jag nyinköpta fabriksrenoverade motorer i lager med ett års garanti.[/quote]
Till överst på sidan
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-10-05 18:58:06    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Tyvärr är de slut, sålde den sista för ett par månader sedan..

Kanske kan ta in fler om efterfrågan finns, vet dock inte om priserna ändrat sig.

Man kan även kolla med den tyska importören: http://www.evt-scooter.de/

Eller t.ex.:
http://www.electricmotorsport.com/store/ems_ev_parts_motors_evthub.php men de är rätt dyra...
De renoverade hamnade på 2500-3000:- inkl. moms.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joru
Nyfiken


Registreringsdatum: 21 oktober 2008
Inlägg: 11
Ort: Strängnäs

InläggPostat: 2009-11-23 21:46:38    Rubrik: Laddingsproblem evt4000 Svara med citat

Hej, Jag har fått ett laddingsproblem på min evt4000. Plötsligt vill inte laddningen längre. Allt ser normalt ut, men alltför snart lägger laddningsprocessen av och batterierna har inte fått en gnutta ström i sig. Tar jag ur batterierna och laddar dem 1 & 1 med en 12v-laddare funkar allt fint så det är inte batterierna det är fel på. Laddaren (original) SER normal ut med lampor och allt. Finns det någon säkring som kan ha gått och var hittar jag den i så fall? Har letat lite i både laddaren och ombord, men så vitt jag kan se går sladdarna från laddaren rakt in i det seriekopplade batteripacket. Om jag mäter på laddaren har jag ström i kontakten så den verkar ju leverera ström i alla fall. Tacksam för något intelligent tips!!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.92 sekunder att ladda.